بدنسازی زنان در تعلیق: فدراسیون از حکم دادگاه تبعیت می‌کند

رییس فدراسیون بدنسازی خبر داده که فعالیت‌های دختران بدنساز و چهار مربی مرد که بدون هماهنگی فدراسیون به مسابقه‌های بین‌المللی رفته‌اند تعلیق شده است. او همچنین گفته: از هر حکمی که دادگاه اعلام کند، تبعیت می‌کنیم.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، ناصر پورعلی‌فرد، رییس فدراسیون بدنسازی، درباره آخرین وضعیت پرونده دختران بدنساز و مربیان مرد آن‌ها که به دلیل انتشار عکس‌هایشان در صفحات مجازی به دادسرا احضار شده‌اند، گفته است: «یک دختر ورزشکار و چهار مربی مرد در این رابطه به دادسرا احضار شدند. آن‌ها بدون هماهنگی فدراسیون به مسابقه‌ای در خارج از کشور اعزام شدند که من در جریان نام آن کشور و چگونگی انجام مسابقه‌ها نبوده و نیستم. فعلا فعالیت این افراد به حالت تعلیق درآمده و احکام‌شان باطل شده تا هر تصمیمی که قوه قضاییه در این رابطه بگیرد، ما از آن تبعیت خواهیم کرد.»

هفته گذشته، خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی، خبرداده بود که گروهی که «ورزشکارنماهای نیمه عریان زن ایرانی» خوانده شده‌ بودند، به دادسرا احضار شده‌اند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران هم در چهارمین نشست دادستانی تهران، از تشکیل پرونده برای دو ورزشکار زن خبر داد و گفت: «این دو نفر در مسابقات غیررسمی ورزشی خارجی با پوشش نامناسب شرکت کرده بودند که در همین زمینه برای آن‌ها پرونده قضائی تشکیل شد.»

رییس فدراسیون بدنسازی گفته: «بارها اعلام کرده‌ایم که در زمینه پرورش اندام بانوان فعالیتی نداریم زیرا با ارزش‌های نظام مغایرت دارد. بنابراین اگر موردی وجود داشته باشد و یا در شبکه‌های مجازی با آن مواجه شویم، به دستگاه‌های نظارتی معرفی خواهیم کرد. زمانی که حکم این افراد اعلام شد خودمان هم جلسه کمیته‌ انضباطی را برگزار می‌کنیم.»

جامعه ایرانی رشته بدنسازی را برای زنان نمی‌پسندد و زنان فعال این رشته با انتقاد و حتی تمسخر مردمی روبه‌رو می‌شوند که اندام عضله‌ای را برای زنان مناسب نمی‌دانند، بااین‌حال تعدادی از زنان ایرانی سال‌هاست که روی پرورش اندام خود کار می‌کنند.

زنان بدنساز ایرانی می‌گویند هرکس قصد شرکت در این مسابقات را داشته باشد باید قید ایران را بزند.

به دنبال انتشار اخباری از دستگیری و برخورد با زنان بدنساز و مربیان آن‌ها، روزنامه شهروند در ایران با چند نفر از زنان فعال در این رشته مصاحبه کرده است.

بر اساس این گزارش، «سمیرا» ٣٨ساله که ١٨سال است در رشته بدنسازی فعالیت می‌کند و مربی یکی از باشگاه‌های بدنسازی در مرکز شهر است، پنج‌سال پیش در تلاش برای شرکت در یکی از این مسابقه‌های جهانی فیتنس زنان، به دردسر افتاده است: «۵‌سال پیش بدن خیلی آماده‌ای داشتم و در رژیم غذایی سختی بودم، آن موقع از طریق یک گروهی، پنج زن بدنساز بودیم که برای شرکت در یکی از مسابقات فیتنس که در دوبی برگزار می‌شد، اقدام کردیم که پلیس در جریان قرار گرفت و پاسپورت‌های ما را گرفتند و عده‌ای را هم جریمه مالی کردند، آن موقع ما نمی‌دانستیم که سیستمی که از طریق آن برای شرکت در مسابقه اقدام کرده بودیم، به داخل کشور مربوط می‌شود؛ از همان موقع دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم.»

به گفته این مربی بدنسازی، زنانی که پیش از این در این مسابقه‌ها شرکت کرده‌اند؛ دیگر نتوانسته‌اند به کشور بازگردند: «زنانی که در این مسابقه‌ها شرکت می‌کنند، معمولا پس از خروج از کشور دیگر برنمی‌گردند؛ دلیل آن هم شرایط پوششی است که برای شرکت در این مسابقه‌ها وجود دارد؛ رشته بدنسازی یا فیتنس با بدن سروکار دارد، برای شرکت در این برنامه‌ها هم باید بدن به نمایش گذاشته شود. قبلا از طرف ایران چند زن در این مسابقه‌ها شرکت کرده‌اند اما دیگر برنگشته‌اند.» او معتقد است با توجه به علاقه گروهی از زنان به پرورش اندام و عضله‌سازی، فدراسیون پرورش اندام یا هیأت آمادگی جسمانی می‌تواند مسابقه‌های داخلی برگزار کنند، مسابقه‌های منطقه‌ای یا استانی تا ورزشکاران برای ادامه این رشته تشویق شوند.

«ندا» زن بدنساز دیگری که چندین ‌سال است به صورت فشرده مشغول تمرین است تا بتواند در مسابقات جهانی فیتنس که در آمریکا برگزار می‌شود، شرکت کند می‌گوید که رشته بدنسازی یا حتی آمادگی جسمانی برای زنان در ایران جایگاهی ندارد و حتی یک مسابقه داخلی برای زنان دراین رشته ورزشی وجود ندارد

ندا هم در میان اطرافیانش کسانی را می‌شناسد که در مسابقه‌های خارج از کشور فیتنس شرکت کرده‌اند: «٣ تا ۴ نفر  زن هستند که از ایران در این مسابقه‌ها شرکت کرده‌اند، اما حالا در انگلستان و کانادا زندگی می‌کنند و هیچ‌وقت برنگشتند. کسی که بخواهد در این مسابقه‌ها شرکت کند باید به فکر بازگشت نباشد. این مسابقه‌ها در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، همه اینها به نوع مسابقه بستگی دارد، اسپانیا، روسیه، دوبی و آمریکا و… کشورهایی هستند که تاکنون مسابقه‌های جهانی برای این رشته برگزار کرده‌اند.»

به گفته این ورزشکار رشته بدنسازی: «زنان در ایران جایگاهی در این رشته ندارند، درحالی‌که بهترین باشگاه‌ها برای مردان است، بهترین دستگاه‌ها و بهترین امکانات ورزشی. اما زنان چنین فرصتی برای پیشرفت در یک رشته ورزشی مانند بدنسازی را ندارند.»

مشکلات فعالیت زنان در رشته بدنسازی، مانند بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر بیش از هرچیز به موضوع حجاب بر می‌گردد.

ایران به ورزشکاران زن اجازه شرکت در مسابقاتی را که در آن‌ها امکان استفاده از پوشش اسلامی وجود نداشته باشد نمی‌دهد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.