نوید خانجانی؛ فعال حقوق بشر زندانی در چهارمین سال حبس/ محرومیت از حق مرخصی

نوید خانجانی، فعال حقوق بشر و شهروند بهایی، هم اکنون چهارمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان رجایی شهر محروم از حق مرخصی سپری می کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نوید خانجانی، فعال حقوق بشر، علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی، همچنان محروم از حق مرخصی در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود. این فعال حقوق بشر مدتی پیش در پی کاهش شدید وزن و همچنین ریزش موهای بدن به بیمارستان منتقل و تحت معاینه قرار گرفته و پزشکان درباره وضعیت کبد و سوابق بیماری وی هشدار داده بودند؛ با این حال مقامات امنیتی از صدور مرخصی درمانی و آزادی مشروط برای وی جلوگیری به عمل می آورند.

شایان ذکر است که چندی پیش اخباری مبنی بر پرونده سازی جدید برای فعال حقوق بشر در رسانه های وابسته سپاه پاسدارن منتشر شد.

در خردادماه سال جاری، سایت گرداب با انتشار یک گفتگوی اینترنتی که در «گوگل چت» اتفاق افتاده است، این شهروند بهایی را متهم به «برنامه‌ریزی جهت اقدامات مسلحانه علیه نظام» کرد.

در این خبر ذکرشده است: «در این گفتگوی اینترنتی که در اواخر سال ۱۳۸۹ انجام‌شده است، پیرامون برنامه‌هایی مانند ساماندهی برای اقدام مسلحانه علیه نظام، ساماندهی برای ایجاد اغتشاش در کشور و اقدامات تخریبی در سیستم‌های رایانه‌ای وزارت نفت و وزارت اطلاعات و … بحث می‌شود.»

نوید خانجانی مؤسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است که در اسفندماه ۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۲ ماه در زندان به سر برد. وی سپس از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و چهارصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تائید شد و در سال ۹۴ اعمال ماده ۱۳۴ و «تجمیع احکام» با کاهش حکم سابق به ۵ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

اتهامات وی «نشر اکاذیب»، «تشویش اذهان و تبلیغ علیه نظام به‌واسطهٔ انتشار اخبار و گزارش‌ها و انجام مصاحبه با تلویزیون و رادیوهای بیگانه»، «عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر» و همچنین «تشکیل گروه جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی» عنوان‌شده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.