شش شهروند بهایی از حق تحصیل محروم شدند

شش شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال جاری شرکت کرده بودند، علی‌رغم قبولی، از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این پنج شهروند بهایی، با وجود کسب رتبه در کنکور به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی با نقض پرونده مواجه شدند و از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماندند. همچنین پارسا عنایتی در میاندوآب علی رغم اتمام مراحل ثبت نام در رشته مهندسی برق قدرت موسسه آموزش عالی رشدیه، بعد از دو هفته اخراج و محروم از تحصیل شد.

اسامی و مشخصات پنج تن دیگر از این شهروندان بهایی که از سوی بهایی نیوز احراز شده است، در پی می‌آید:

۱ـ شمیس نورانی، ساکن رفسنجان

۲ـ پارسا عمادی، ساکن رفسنجان

۳ـ مُنا دریانی‌زاده، ساکن فردیس کرج

۴ـ حنان حر، ساکن بابل، با رتبه ۳۰۰۰ در رشته ریاضی و قبولی روزانه رشته مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل

۵ـ عدیل خاضعی؛ وی برای بار دوم از تحصیل محروم شده است و سال گذشته نیز در کنکور پذیرفته شده بود اما از ثبت‌نام وی ممانعت به عمل آمد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بهائیان به‌عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و پس از انقلاب ایران همواره مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند.

این درحالی‌است که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان‌ها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند: آموزش و پرورش حق همگان است. آموزش و پرورش می‌بایست دست‌کم در دوره‌های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همگان قرار گیرد. آموزش ابتدایی می‌بایست اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای نیز باید قابل دسترس برای همه مردم بوده و آموزش عالی باید یکسان و بر اساس استحقاق در دسترس همه باشد.» (بند ۱ ماده‌ ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.