مخالفت با مرخصی رویا صابری‌نوبخت/ وضعیت نامساعد روحی و جسمی در زندان اوین

رؤیا صابری نوبخت، فعال فیس‌بوکی، بدون رسیدگی درمانی و محروم از حق مرخصی و آزادی مشروط، هم‌اکنون سومین سال از دوران محکومیت خود را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مقامات قضایی از صدور مرخصی برای رؤیا صابری نوبخت یا اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. این در حالی است که این فعال سایبری محبوس در زندان اوین در وضعیت بد جسمانی قرار داشته و از تشنج‌های مکرر رنج می‌برد.

این فعال فیس‌بوکی قرار بود به مناسبت ۱۳ رجب مورد عفو قرارگرفته و از زندان اوین آزاد شد؛ اما برخلاف وعده داده‌شده وی همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شود. گفتنی است که سه سال از پنج سال حکم این زندانی سپری‌شده است و وی واجد شرایط برای اخذ آزادی مشروط می‌باشد.

رؤیا صابری نوبخت با تابعیت دوگانه ایرانی-انگلیسی به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به سران قوا»، «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به شخصیت‌های نظام» از طریق فعالیت سایبری به پنج سال زندان محکوم‌شده است. وی ابتدا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به بیست سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به پنج سال کاهش یافت.

این فعال سایبری در مهرماه سال ۹۲ برای دیدار اقوام و خانواده‌اش به ایران سفر کرد و در زمان ورود به فرودگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت گردید. خانم صابری‌نوبخت بیش از یک‌سال‌ونیم از دوران حبس خود را در بند عمومی زندان قرچک گذرانده و در فروردین‌ماه سال ۹۴ به بندزنان زندان اوین منتقل شد.

رؤیا صابری نوبخت متولد ۱۳۴۵ و دانشجوی کالج استاکپورت است که به همراه همسرش در استاکپورت واقع در حومه شهر منچستر زندگی می‌کردند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.