یونیسف و وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی باقر و سیامک نمازی‌ از زندان‌های ایران شدند

وزارت امور خارجه آمریکا و یونیسف به حکم ۱۰ سال زندان باقر و سیامک نمازی از سوی دادگاه انقلاب واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۷ مهر منتشر کرد، با ابراز «نگرانی عمیق» از سلامتی این پدر و پسر، زندانی بودن آن‌ها در ماه‌های اخیر را «ناعادلانه» توصیف کرده است.

در این بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا آمریکایی‌های زندانی در ایران را «فورا» آزاد کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین «محترمانه» بر «اهمیت» همکاری جمهوری اسلامی«با آمریکا برای روشن شدن محل نگهداری رابرت لوینسون» تاکید کرده است.

رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی، در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ایران مفقود شد و دیگر اطلاع موثقی از محل زندگی یا حبس او در دست نیست.

از سویی دیگر، یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد این صدور این احکام را مایه نگرانی عمیق دانستند و خواستار آزادی این دو زندانی شدند.

خانواده نمازی هم با صدور بیانیه‌ای گفته‌اند که از حکم زندان باقر و سیامک نمازی «شوکه» شده‌اند.

در این بیانیه آمده که حکم ۱۰ سال زندان برای آقای باقر نمازی که ۸۰ سال دارد، مانند «حبس ابد» است.

خانواده نمازی گفته‌اند که جزئیات اتهامات همچنان برای آن‌ها نامشخص است.

در این بیانیه که به امضای بابک نمازی، پسر باقر و برادر سیامک نمازی رسیده، گفته شده که تنها جرم برادرش، فعالیت «علیه تحریم‌های بین‌المللی ایران» بوده است.

خبرگزاری قوه قضائیه ایران پیشتر گزارش داد که محمدباقر و سیامک نمازی، شهروندان ایرانی – آمریکایی، از سوی دادگاه انقلاب هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند.

دادستان تهران نیز با تایید این گزارش، از صدور احکام ۱۰ سال زندان برای سه ایرانی دیگر با تابعیت دوگانه خبر داده است.

عباس جعفری دولت آبادی، اتهام سیامک و باقر نمازی را همکاری با «دولت متخاصم آمریکا» اعلام کرده است.

حکم زندان این شهروندان یک روز پس از انتشار فیلمی از زمان بازداشت سیامک نمازی از سوی همین خبرگزاری اعلام می‌شود.

خبرگزاری میزان در گزارش روز سه‌شنبه خود حکم ده سال زندان نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا را نیز تایید کرده است.

در همین حال، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از محکومیت سه نفر دیگر به نام‌های «فرهاد عبدصالح»، «کامران قادری» و «علیرضا امیدوار» به اتهام «جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا» خبر داد و گفت: «هر یک از این متهمان به ۱۰ سال حبس محکوم شدند».

به گزارش تسنیم، وی افزوده است: «در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و مالی پرونده‌های بسیار مهمی در دادسرای تهران مفتوح است که به لحاظ برخی ملاحظات، ذکر جزییات آن‌ها ممکن نیست».

سیامک نمازی مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه پارسال و در جریان سفرش به ایران بازداشت شد.

چهار ماه بعد، پدر او، محمدباقر نمازی برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرد، اما او نیز بازداشت و روانه زندان اوین شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.