گزارشی از آخرین وضعیت پرونده یاشار سلطانی، روزنامه نگار در بند

چهار عضو شورای شهر تهران از سوی بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند تا به عنوان مطلع، در پرونده یاشار سلطانی، توضیح دهند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران‌وایر، تاکنون احمد حکیمی پور، رحمت الله حافظی و محمد حقانی،  احضار و مورد سئوال و جواب قرار گرفته اند.

به گفته نزدیکان یاشار سلطانی، این روزنامه نگار که ۳۷ مین روز بازداشت خود را سپری می کند نیز امروز در همین شعبه بازپرسی حاضر شده است.
این اتفاق در حالی رخ داده که مدیران شهرداری تهران و اعضای اصولگرای شورای شهر تاکنون مدعی بودند یاشار سلطانی به خاطر افشای پرونده املاک نجومی دستگیر نشده است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در نامه های جداگانه ای درخواست بازداشت سلطانی را داده بودند اما پس از آنکه با واکنش منفی افکار عمومی و چهره های سیاسی مواجه شدند، بازداشت سلطانی را تصمیم سیستم قضایی عنوان و مدعی شدند شکایتی نکرده و مدعی العموم وارد ماجرا شده است.

گفتنی است سه عضو شورای شهر  که احضار شده اند، فعال ترین اعضا در پیگیری پرونده املاک نجومی بودند.

واکنش های این سه نفر برای آزادی سلطانی در روزهای نخست و پس از آن وسعت بخشیدن به ابعاد پرونده واگذاری املاک شهرداری از سوی این افراد، سبب شد برخی از رسانه های نزدیک به قالیباف مدعی شوند که اسناد سازمان بازرسی احتمالا از سوی برخی از همین اعضای شورای شهر در اختیار سلطانی قرار گرفته است. ادعایی که تاکنون این افراد در برابر آن سکوت کرده اند.

نام یک عضو دیگر شورای شهر هم در پرونده سلطانی مطرح است. برخی از اعضای شورای شهر به طور تلویحی در صحن شورای شهر مدعی شده اند معصومه آباد که پیش از این هم علیه سلطانی چند مصاحبه انجام داده بود، در دادستانی تهران، شهادت نامه ای علیه سردبیر معماری نیوز را مندرج کرده که نقش اساسی در ارتقا جرایم انتسابی به این روزنامه نگار داشته است.

پیش از این معصومه آباد ادعا کرده بود سلطانی پیش از انتشار این اسامی، در دفتر وی حاضر شده و اظهارات دیگری هم در مورد سایر اسناد در اختیارش مطرح کرده است. به همین دلیل هم مجید رفیعی، یکی از فعالان تیم رسانه ای شهردار تهران ، طی روزهای گذشته در حساب توییتر خود مدعی شد یاشار سلطانی به خاطر پرونده املاک نجومی ، بازداشت نشده است.

اگر اخبار مربوط به شهادت نامه آباد صحت داشته باشد، به نظر می رسد وی بر همین اساس، به گشوده شدن اتهامات جدید علیه سلطانی به سیستم قضایی کمک کرده است.

البته حجم فشارهای روانی روی معصومه آباد در روزهای اخیر به حدی افزایش یافته بود که برخی از چهره های اصولگرای شورای شهر تهران با ادبیاتی خاص به حمایت از آباد و سابقه جبهه و اسارت وی پرداختند.

درگیر شدن چند تن از اعضای شورای شهر تهران به پرونده یاشار سلطانی در شرایطی صورت می گیرد که در شورای شهر، دو جبهه تشکیل شده است.
گروه اول که مهدی چمران و پرویز سروری آن را مدیریت می کنند، تندترین مواضع را تاکنون علیه یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری نیوز اتخاذ کرده و وی را مستحق پیگیری قضایی می دانند.

گروه دوم که همگی اعضای اصلاح طلب شورای شهر به همراه رحمت الله حافظی تنها اصولگرای مدافع یاشار سلطانی هستند، تاکنون با سخنرانی، مصاحبه و تذکرهای خود بر لزوم آزادی سریع تر سلطانی تاکید و ادامه بازداشت وی را حمایت سیستم قضایی از فساد و مجازات افشاکنندگان فساد نامیدند اما در مقابل هیچ واکنشی از سوی مقامات قوه قضائیه در برابر این اعضای شورای شهر داده نشد.

حتی ورود برخی از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب مجلس هم  تاکنون بی فایده بوده و سیستم قضایی هیچ توضیحی در مورد ادامه بازداشت سلطانی ارائه نداده است. باید دید با احضار اعضای شورای شهر تهران برای ارائه توضیحات به بازپرس پرونده، بازداشت سلطانی پایان یافته یا هم چنان برای تحقیقات بیشتر وی در بازداشت می ماند؟

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.