رضا شاهینی: اگر حکم شکسته نشود، تا حد مرگ اعتصاب غذا خواهم کرد

یک منبع آگاه به پرونده رضا (رابین) شاهینی، شهروند ایرانی– آمریکایی که در ایران بازداشت و با پنج اتهام به ۱۸ سال حبس محکوم شده است، گفت: «این حکم ناعادلانه و عجیب است و امیدواریم در در دادگاه تجدید نظر شکسته شود. رضا گفته است اگر حکم شکسته نشود تا مرگ دست به اعتصاب غذا خواهد زد چون نمی تواند این حکم سنگین را تاب بیاورد.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، یک منبع آگاه در این باره گفت: «ما از دولت آمریکا هم انتظار پیگیری جدی برای آزادی رضا را داریم چون او همچنین یک شهروند آمریکایی است. بیشترین مجازات رضا همکاری با دول متخاصم (آمریکا) است که برایش ۹ سال حبس گرفته است.» او افزود: «او دولت روحانی را مقصر می داند که بارها ایرانیان خارج از کشور را دعوت به بازگشت کرد اما امنیت شان را ایجاد نکرد. چرا روحانی وقتی نمی تواند امنیت کسی را برقرار کند مرتب در صحبت هایش می گوید ایران کشوری امن است و ایرانیان می توانند به ایران بازگردند.»

رضا (رابین) شاهینی، متولد سال ۱۳۴۸ ساکن شهر سن دیگو کالیفرنیا آمریکا است. او اواخر ماه می (اوائل خرداد) برای دیدار با خانواده اش به ایران رفت و در تاریخ ۱۱ جولای (۲۱ تیرماه ۱۳۹۵) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در خانه پدرش دستگیر شد. او قرار بود روز ۲۰ جولای به آمریکا برگردد.

به گفته یک منبع آگاه به پرونده این شهروند ایرانی-آمریکایی، اتهامات رضا (رابین) شاهینی به این شرح است: «همکاری با دول متخاصم از طریق همکاری با صدای آمریکا به عنوان بخشی از بدنه دولت متخاصم بر اساس ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه ها و سازمان های مخالف نظام بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت های مخالف نظام از جمله سلطنت طلب ها و غیره، اغوا و تحریک مردم به قصد بر هم زدن امنیت کشور به موجب ماده ۵۱۲، توهین به آیت الله خمینی به عنوان بنیان گذار جمهوری اسلامی و مقام رهبری بر اساس ماده ۵۱۴ قانون تعزیرات.»

این منبع گفت رضا (رابین) شاهینی طی یک جلسه در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۵ در دادگاه کیفری و انقلاب مرکزی استان گلستان محاکمه شده و اوایل این هفته حکم به او و وکیلش ابلاغ شده است.اتهام همکاری با دول متخاصم برای رضا شاهینی بیشترین مجازات (۹ سال حبس) را در پی داشته است. این شهروند ایرانی- آمریکایی در حالی به اتهام همکاری با دول متخاصم محکوم شده که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» نمی داند.

به گفته این منبع آگاه «وکیل رضا در دادگاه توضیح داده که طبق مصوبه شورای عالی امنیت و وزارت امور خارجه ایران با هیچ کشوری در حالت تخاصم نیست بنابراین این اتهام فاقد اعتبار است اما قاضی توجهی نکرده و برای همه اتهامات از جمله این اتهام اشد مجازات را صادر کرده است.»

این منبع درباره مستنداتی که به پنج اتهام علیه رضا(رابین) شاهینی منتهی شده است، گفت: «تمام این اتهامات از نوشته ها و عکس های فیسبوک رضا، مصاحبه های سال ها پیش او با صدای آمریکا و چند مطلب منتشر شده او در دو سایت ایران گلوبال و خودنویس ساخته شده است. مثلا در فیسبوکش تصاویری از شادی های مردم در روزهای قبل انتخابات ۸۸ و روزهای شروع اعتراضات منتشر کرد یا عکسی با رضا پهلوی، بنی صدر و اکبر گنجی در فیسبوکش منتشر شد، مثلا آقای گنجی یکبار به سن دیگو شهر محل زندگی او برای سخنرانی سفر کرده بود که رضا با او عکس یادگاری گرفت. اما او از سال ۲۰۱۱ دیگر هیچ فعالیتی نداشت و بعد از حرف های روحانی فکر می کرد مشکلی دیگر نیست و می تواند برای ملاقات با خانواده اش برگردد.»

این منبع همچنین درباره آخرین حضور او در ایران گفت:‌ «رضا قبل از انتخابات ۸۸ برای دیدار با خانواده اش به ایران آمده بود و اول تیرماه نیز پس از شروع اغتشاشات ایران را ترک کرد. بعد از آن وقتی حسن روحانی رییس جمهور شد و بارها در صحبت هایش اعلام کرد که ایرانیان می توانند به کشور بازگردند، او هم با استناد به این حرف ها برای دیدن خانواده اش به ایران بازگشت اما ۴۵ روز پس از حضورش در ایران و در حالیکه چند روز بعد قرار بود به آمریکا برگردد از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در منزلش بازداشت شد.»

این منبع همچنین گفت: «خانواده رضا را ترسانده بودند تا سکوت کنند و با رسانه ها مصاحبه نکنند. به آنها قول داده بودن اگر سکوت کنند رضا سریع آزاد خواهد شد اما نه تنها رضا آزاد نشد بلکه با حکم سنگین و عجیب ۱۸ سال حبس مواجه شد.»

این منبع درباره وضعیت جسمی و روحی این زندانی گفت: «او در روزهای اول که ممنوع ملاقات و تلفن بود و بعد او را به بند مجرمان خطرناک فرستادند. بالاخره پزشکی قانونی بیماری آسم او را تایید کرد و نامه ای به زندان فرستاد تا او را به بند مناسب تری منتقل کنند. او الان در بند دیگری است اما متاسفانه هیچ زندانی عقیدتی و سیاسی در زندان امیرآباد گرگان وجود ندارد و او هم بند مجرمان خطرناک و جرم های مانند قتل و مواد مخدر است که مسلما روی اعصاب و روحیه اش تاثیر می گذارد.»

رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی- آمریکایی تبار ۱۶ سال پیش از ایران به آمریکا مهاجرت کرده و در طی هفت سال گذشته به ایران سفری نداشته اما سالهای پیش تر مکررا به ایران سفر کرده است و تا پیش از سفرش به ایران در تیر ماه سالجاری، آخرین بار در سال ۱۳۸۸ برای چند ماه در ایران بود.

آقای شاهینی فارغ التحصیل رشته امنیت ملی و حل مناقشه از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در مقطع کارشناسی است و برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس رشته امنیت ملی نیز پذیرش گرفته بود اما هنوز برای شروع ترم اول ثبت نام نکرده بود. پیشتر غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در نود و نهمین نشست خبری خود با خبرنگاران در تاریخ بدون ذکر نام رضا شاهینی با تایید خبر دستگیری او گفت:‌ «در گرگان یک فرد ایرانی دو تابعیتی دستگیر شده است اما اینکه تحت چه عنوانی دستگیر شده است اطلاع ندارم.»

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۱ ژوئیه اعلام کرده بود که در حال بررسی گزارش های مربوط به بازداشت آقای شاهینی در ایران است. با این حال او اظهار نظر بیشتری در مورد بازداشت این شهروند آمریکایی تبار نکرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.