شهریار سیروس، هنرمند بهایی، به پنج سال زندان محکوم شد

شهریار سیروس، هنرمند نقاش بهایی که پیشتر در تاریخ سه شنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۴ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، به ۵ سال زندان محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، شهریار سیروس، شهروند بهایی که پس از سپری کردن دو ماه بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود، در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی قاضی مقیسه به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

شهریار سیروس ، نقاش و هنرمند بهایی که سابقه ۲۰ سال تدریس نقاشی را در کارنامه هنری خود را دارد، در زمان بازداشت به مدت ۴۸ روز در سلول انفرادی به سر برد. بنابر این گزارش این شهروند بهایی پس از انتقال به بند ۲۰۹ متعلق به سپاه پاسداران در زندان اوین، پرونده ی در شعبه سوم دادسرای شهید مقدس برای وی گشوده شد.

بنابر اعلام یک منبع مطلع: “شهریار سیروس براساس ماده ۴۹۸ که منجر به محکومیت ۵ ساله وی شده متهم به تاسیس تشکیلات غیرقانونی بوده است اما وی نسبت به این حکم اعتراض کرده و در تاریخ ۳ مهرماه ۱۳۹۵ درخواست دادگاه تجدید نظر داده شده که این اعتراض به شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.”

یک منبع نزدیک به شهریار سیروس گفت : “تفهیم اول شهریار سیروس اجتماع و تبانی علیه جمهوری اسلامی از طریق برگزاری کلاس های نقاشی بود که به گفته بازجویان این کلاس ها مقدمات ضروری جهت ورود به موسسه علمی بوده و بیشتر به صورت سطح شناسی جهت ورود به موسسه علمی بوده است اما این موضوع از سوی خود آقای سیروس رد شده و واقعیت ندارد و کلاس های ایشان به هیچ جا مرتبط و وابسته نبوده است.”

این منبع ادامه داد: ” در دادگاه قاضی مقیسه به آقای سیروس می گوید که چرا کلاس ها به صورت زیرزمینی بوده است که وی در پاسخ به این قاضی عنوان می کند آیا شما به بنده مجوز می دادید ؟ که این قاضی پاسخی به وی نداده است.”

پیشتر یک منبع مطلع درخصوص نحوه بازداشت شهریار سیروس عنوان کرده بود ” حوالی ساعت ۴ عصر نهم تیرماه، ۱۱ نفر از ماموران وزارت اطلاعات وارد کلاس درس نقاشی شهریار شده اند. موبایل شهریار و شاگردانش را جمع کرده و بعد به شهریار دستبند زده اند، چند نفر از ماموران در همانجا مانده اند و بقیه به طبقات بالای ساختمان رفته اند. شهریار در طبقه اول یک ساختمان چهار طبقه کلاس های درسش را داشت، طبقه دوم ساختمان خانه پدریش است، طبقه سوم یک خانواده بهایی دیگر زندگی می کنند و طبقه چهارم خود شهریار با خانواده اش زندگی می کند.”

این منبع مطلع در ادامه افزود که ” ماموران بدون اینکه حکمی نشان بدهند تمام خانه ها را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده اند. حتی خانه همسایه طبقه سوم که هیچ ربطی به شهریار ندارد را بازرسی کرده اند و لپ تاپ، کامپیوتر، آی پد، سی دی و کتاب های که در هر کدام از خانه ها بوده، جمع آوری کرده و با خود برده اند. ماموران در مقابل درخواست ساکنان خانه که از آنها حکم تفتیش را خواسته اند، گفته اند که حکمی به شهریار پایین نشان داده شده و دیگر لزومی به نشان دادن حکم به آنها نیست.”

همچنین بنابر اخبار منتشر شده در رسانه ها “بعد از تفتیش خانه ها، ماموران مجددا به پایین رفته، اول شاگردان او را ترسانده اند که آنها را نیز با خودشان می برند اما بعد فقط شهریار را با خود برده اند. عجیب این است که پس از گذشت چند روز از این اتفاق، هنوز موبایل‌های شاگردانش به آنها برگردانده نشده است.”

شهریار سیروس، معلم کلاس های نقاشی، فلسفه و تاریخ هنر است. او همچنین تا قبل از سال ۱۳۸۷ و دستگیری مدیران جامعه بهایی ایران، در دانشگاه آنلاین بهاییان فلسفه و تاریخ هنر تدریس می کرده است.

شهریار سیروس در حیطه نقاشی شاگرد استادانی مانند آیدین آغداشلو، رویین پاکباز و احمد وکیلی بوده است و سالهاست که خود به تدریس نقاشی مشغول است. همچنین مقاله هایی در زمینه فلسفه و تاریخ هنر در مطبوعات داخلی با عنوان های “هنرهای برگرفته و فرهنگ جهانی” و “هنر در آستانه هزاره سوم” منتشر کرده است. شهریار سیروس در زمینه نقاشی و تاریخ هنر تحقیق می‌کرد و در برخی نشریات هنری مانند مجله «هنر ایران» و نشریه «طاووس» جستارهایی منتشر کرده بود.

شهریار سیروس تا پیش از سال ۱۳۸۷ بارها از سوی وزارت اطلاعات اعضار و درخصوص نحوه تدریس و اداره کلاس های وی پاسخگو بوده است .

شهریار سیروس تا پیش از آنکه بازداشت شود، نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی برگزار کرده بود و همچنین در سومین بینال نقاشان ایران هم حضور داشت. او بیش از ۱۰ سال در رشته‌های طراحی، نقاشی، تاریخ هنر، کمپوزیسیون و مبانی هنرهای تجسمی و مبانی فلسفه هنر تدریس می‌کرد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.