سه هزار کلاس درس فرسوده در استان یزد

استان یزد به لحاظ فرسودگی ۳۰ درصد مدارس، مهاجرت روستاییان به شهرها، مهاجرت هموطنان دیگر از سایر شهرها به یزد، ساخت و سازهای جدید و نیازمند فضاهای آموزشی جدید است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری قدس، در حال حاضر ۲۸۰۰ کلاس درس استان یزد فرسوده است که از این میزان هزار و ۷۰۰ مورد مربوط به شهر یزد است ضمن اینکه در مناطق حاشیه شهر و پروژه های مسکن مهر نیاز شدید به احداث مدرسه وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت : در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس استان یزد فرسوده هستند و ایمنی لازم را ندارند و این مشکل بیشتر در شهر یزد به عنوان مرکز استان مشاهده می شود.

احمد شیرزاد گفت: بودجه های آموزش و پرورش امکان احداث فضاهای آموزشی را نمی دهد.

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه در کنار ۳۵ درصد مدارس فرسوده، ۲۶ مدرسه نیز در استان یزد نیاز است، اظهار داشت: علاوه بر این در هر مدرسه نیز با کمبود حداقل یک کلاس درس مواجه هستیم.

امیرحسین رادمنش افزود: رسیدگی به این امور و تامین نیازهای آموزشی مدارس از عهده آموزش و پرورش به تنهایی خارج است و نیاز به مشارکت دستگاه‌های مختلف و خیران است.

روستاهای استان یزد روزگاری چنان رونق واعتباری در گذشته داشتند ودرهر روستا چند مدرسه برپا بود روستاهای هسته مرکزی اکثرا از روستاها ی هم جوار پذیرای دانش آموزان بودند ولی چند صباحی است که این روستاها هم خالی از سکنه شده اند خشکسالی یکی از مهمترین دلایلی خالی شدن روستاها می باشد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد گفت : ۲۵۳ مدرسه ابتدایی استان یزد روستایی می باشند و این مدارس تنها ۱۱ و ۷۸ صدم درصد دانش‌آموزان را به خود اختصاص داده که نسبت به سالهای قبل کمتر شده و نشان دهنده مهاجرت از روستاها به شهرها است

محمدحسن رادمنش با بیان اینکه مدرسه بویژه در روستاها حیات اجتماعی محسوب می شود و وجود مدرسه برابر با حیات آن منطقه است اظهارداشت : به همین دلیل سعی کردیم هیچ مدرسه ای در مقطع ابتدایی در هیچ جای استان تعطیل نشود با این وجود معتقدیم باید در ظرفیت کلاسها تجدید نظر شود

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه ‌ساز استان یزد گفت: نوسازی کلاس‌های فرسوده در یزد به رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمدعلی خواجه‌رضایی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد مدارس استان یزد با مشارکت خیران ساخته شده است، اظهار داشت: خیران مدرسه ساز استان یزد بالغ بر ۳۰۰ مدرسه استان یزد را احداث کرده اند.

خواجه‌ رضایی تصریح کرد: هم‌اکنون ۳ هزار کلاس درس استان یزد فرسوده است که در برنامه‌های کوتاه مدت،‌ دانش‌آموزان این کلاس‌ها در مدارس دیگر ساماندهی می‌شوند.

وی افزود: بهسازی و نوسازی مدارس فرسوده استان یزد که بالغ بر ۳ هزار کلاس درس را شامل می‌شود، به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اعتبارات دولتی اختصاص یافته به آموزش و پرورش استان یزد، مرمت آنها امکان‌پذیر نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.