احضار اهالی روستا «ساریجلو» به دادگاه در پی اعتراض به فعالیت یک شرکت معدنی

تعداد ۲۲ نفر از اهالی روستا «ساریجلو» از توابع شهرستان تکاب در پی اعتراض به فعالیت شرکت معدنی “نصر”، به دادگاه احضار شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شعبه دوم دادگاه عمومی (حقوقی) دادگستری شهرستان تکاب طی صدور احضاریه‌ای تعداد ۲۲ نفر از معترضان که از اهالی بومی منطقه میباشند را در تاریخ ۲۵ آبان ۹۵ به دادگاه فراخوانده است.

اویان نیوز در این رابطه گزارش کرد؛ مالک این شرکت معدنی تجمع اهالی روستای «ساریجلو» (ساریجالی) تکاب (تیکان تپه) در اعتراض به آغاز فعالیت معدن پلی متال این منطقه را علت شکایت بیان داشته است.

در خردادماه سال ۹۳ اهالی این روستا با تجمع در محل این معدن، از استحصال و فعالیت این معدن جلوگیری کرده بودند.

پیشتر نیز در تاریخ سه شنبه ۲۳تیر۹۴ اهالی روستای «ساریجلو» (ساریجالی) از توابع شهرستان تکاب (تیکان تپه) در اعتراض به استحصال معدن پلی متال در جوار این روستا، از محمد صادق اصغری، مالک این معدن طرح شکایت کرده بودند.

روستاییان معتقدند شیب تند این محل سبب خواهد شد تا گرد و غبار و مواد سمی فلزی حاصل از استحصال این معدن، به سرعت وارد چرخه آب و خاک محل شده و منطقه را با بحران زیست محیطی مواجه کرده و دامداری منطقه را نابود کند.

روستای ساریجلو از ابتدایی ترین امکانات روستایی محروم بوده و از داشتن راه روستایی مناسب و آب آشامیدنی بهداشتی بی بهره است.

با این همه صدور مجوز استحصال معدن پلی متال در جوار این روستا موجب نگرانی اهالی شده است.

محل استحصال معدن آب چندین روستا از جمله «ساریجلو»، «چارداق»، «قوشخانه»، «هامپا» و «قوشا بولاق» را تامین می کند که شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی و دامداری است.

این منطقه از اصلی ترین منابع و سرچشمه های تامین آب سد «الغدیر» و «گوگردچی» بوده که آب آشامیدنی شهرستان تکاب از آن تامین می گردد.

معدن پلی متال ترکیبی از چندین فلز مختلف از جمله سرب، روی، آهن و… می باشد.

روستاییان نحوه صدور مجوز برای این معدن و بسیاری از معادن را «دور زدن موارد قانونی و روابط اداری خارج از شهرستان و استان» عنوان کرده آورده اند: «شورای حل اختلاف معادن استان بدون توجه به مواد قانونی و مشکلات اجتماعی و زیست محیطی که برای منطقه ایجاد خواهد کرد، اقدام به صدور مجوز برای این معدن نموده است».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.