اخبار ضدونقیض از بازداشت نماینده جشنواره فیلم برلین در فرودگاه امام خمینی

رسانه‌های ایرانی اخبار ضدونقیضی را از بازداشت آنکه لویکه، نماینده جشنواره فیلم برلین (برلیناله) در فرودگاه امام خمینی منتشر کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، وب‌سایت «سینما سینما» ابتدا خبر داد که آنکه لویکه، نماینده برلیناله یکشنبه هفتم آذرماه در فرودگاه امام خمینی تهران و در حال خروج از ایران بازداشت شد.

اندکی بعد کانال تلگرامی روزنامه سینما نوشت که لویکه بازداشت نشده بلکه به خاطر بروز مشکل در خروج نوش‌آفرین دستوری، مترجم‌ همراه او، خود از پرواز سرباز زده‌است.

پس از آن سینما سینما در خبری تکمیلی گزارش داد که به علت ضبط پاسپورت خانم دستوری، آنکه لویکه نیز از سوار شدن به هواپیما امتناع می‌کند. سپس مأموران امنیتی چمدان‌های هر دو را بازرسی می‌کنند و فیلم‌های همراه خانم لویکه را ضبط می‌کنند.

نماینده برلیناله گفته که مشکلی برای خروج از ایران ندارد و دوشنبه به سمت پایتخت آلمان پرواز خواهد کرد. اما پاسپورت نوش‌آفرین دستوری به او بازپس داده نشده و او برای خروح از کشور باید منتظر بررسی مقام‌های امنیتی بماند. این اتفاق در حالی رخ داده که خانم دستوری دارای تابعیت آلمانی است و به‌عنوان پزشک در این کشور مشغول کار است.

خانم لویکه هر سال برای انتخاب فیلم‌های ایرانی شرکت‌کننده در جشنواره فیلم برلین به ایران می‌آید. او در حالی بازداشت شده که نسخه‌هایی از چند فیلم سینمایی به همراه داشته‌است.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های سینمایی جهان است. برلیناله هر سال در ماه فوریه در برلین، پایتخت آلمان برگزار می‌شود.

تا کنون دو فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی و «تاکسی» اثر جعفر پناهی توانسته‌اند خرس طلایی، جایزه اصلی بخش مسابقه این جشنواره را از آن خود کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.