ابراز نگرانی عضو شورای شهر از «تراکم جمعیت» در گرمخانه‌های تهران

رئیس کمیسیون سلامت در شورای شهر تهران «تراکم جمعیت» در گرمخانه‌های این شهر را «نگران‌کننده» دانسته و با انتقاد از «سرگردانی» همراهان بیماران شهرستانی در معابر٬ خواستار اسکان موقت آنها در ساختمان‌های «بلااستفاده» شهرداری شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا٬ رحمت‌الله حافظی در عین حال خدمات ارائه‌شده در گرمخانه‌های تهران را مشروط بر رعایت ظرفیت استاندارد آنها٬ «قابل قبول» توصیف کرد.

وی با این حال گفت از آن رو که «قطعا در فصل سرما استاندارها رعایت نمی‌شود و ازدحام و تراکم بیش از حد جمعیت نگران‌کننده است، بنابراین باید فضای مورد نیاز برای این فصل سال پیش‌بینی شود.»

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان این که بیشتر ساکنان گرمخانه‌ها معتادند درباره ضرورت راه‌اندازی «اتاق مصرف» در آنها نیز گفت از آن رو که بر اساس «قانون معتاد مجرم نبوده بلکه بیمار است، باید پیش‌بینی‌های لازم برای آنها انجام شود.»

رادیو فردا در این باره نوشت؛ پایگاه خبری اعتیاد، ادنا، سال ۹۴ از فعالیت ۱۱ گرمخانه در تهران برای جمع‌آوری و اسکان معتادان این شهر خبر داده بود.

شهرام گیل‌آبادی٬ رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران٬ مهم‌ترین هدف تاسیس این خانه‌ها را «ساماندهی معتادان» سطح شهر تهران عنوان کرده و گفته بود که «در این گرمخانه‌ها غذا، لباس‌های گرم و لوازم بهداشتی بین معتادان توزیع و به مشکلات پزشکی آنها رسیدگی می‌شود.»

عبدالمقیم ناصحی٬ رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، نیز از راه‌اندازی هفت گرمخانه موقت علاوه بر ۱۱ گرمخانه یادشده در فصل سرما در تهران خبر داده است.

وی هزینه نگهداری از یک فرد «بی‌خانمان و بی‌پناه» در فاصله زمانی شب تا صبح٬ با ارائه شام و صبحانه و لباس در این گرمخانه‌ها را پنجاه تا شصت هزار تومان بیان کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد به علت افزایش تعداد معتادان و بی‌خانمان‌ها در سطح تهران٬ این گرمخانه‌ها نیز دیگر پاسخگوی نیاز این افراد نیستند.

رحمت‌الله حافظی٬ رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا٬ همچنین از «سرگردانی همراهان بیماران شهرستانی در معابر تهران» ابراز نارضایتی کرد.

وی گفت: «بهتر است این همراهان در ساختمان‌های بلااستفاده شهرداری که در تمامی مناطق هم وجود دارند به صورت موقت اسکان داده شوند.»

حافظی با اشاره به قول شهرداری تهران از دو سال پیش مبنی بر راه‌اندازی «همراه‌سرای بیماران»٬ افزود که درباره اینکه این بناها به راه افتاده‌اند٬ اطلاعی ندارد و «اتراق» همراهان بیماران‌ شهرستانی در معابر نیز نشان‌ می‌دهد حتی در صورت احداث این مراکز هم، ظرفیت ایجاد شده پاسخگوی نیاز نیست.»

مقام‌های شهرداری تهران هنگام راه‌اندازی نخستین گرمخانه‌ها در تهران اعلام کرده بودند «بیماران روانی، افراد دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی، معتادان، افراد بدون خانواده و سرپرست و کارگران فصلی که به تهران می‌آیند»٬ می‌توانند از این اماکن استفاده کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.