عفو بین الملل خواستار آزادی فوری اعضای کانون نویسندگان شد

عفو بین الملل با اشاره به دستگیری اعضای کانون نویسندگان در هجدهمین سالگرد قتل محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنان شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل در بیانیه ای که روز شنبه ۱۳ آذرماه منتشر شده است، اعلام می دارد؛ دستکم چهارتن از اعضای کانون نویسندگان به نام های بکتاش آبتین، محمد مهدی پور، مزدک زرافشان و فاطمه سرحدی زاده در پی شرکت در مراسم یادبود محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

عفو بین الملل با اشاره به رفتار خشونت آمیز مأموران با حاضرین در این مراسم، از مقامات قضایی خواست تا بازداشت شدگان را سریعا و بدون هیچگونه قید و شرطی آزاد کنند.

کانون نویسندگان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای، جلوگیری از برگزاری مراسم یادبود قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای را “ادامه قتل‌های زنجیره‌ای و دفاع از جنایت” نامید و بازداشت و مضروب کردن چند تن از حاضران در این مراسم را “نمایش مطلق سبعیت و خشونت” خواند.

شایان ذکر است؛ بنا به دعوت کانون نویسندگان ایران قرار بود روز جمعه ۱۲ آذر، و در سالروز قتل محمد مختاری و محمد جعفر پوینده به دست نیروهای وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، مراسمی در گورستان امامزاده طاهر شهر کرج و بر مزار این دو قربانی قتل‌های زنجیره‌ای برگزارشود.

بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از نیروهای امنیتی با لباس شخصی به همراه تعدادی از مأموران نیروی انتظامی مسلح در ورودی گورستان امام‌زاده طاهر حضور داشته و مانع ورود کسانی شده‌اند که قصد شرکت در این مراسم را داشته‌اند.

همچنین گزارش شده که بکتاش آبتین و مزدک زرافشان حین دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

ناصر زرافشان، نویسنده و وکیل خانواده کشته‌شدگان به همراه پسرش مزدک، بکتاش آبتین، دبیر کانون نویسندگان ایران، محمد مهدی‌پور، شاعر و فاطمه سرحدی زاده از جمله بازداشت‌شدگان بودند. ناصر زرافشان ساعتی بعد آزاد شد اما دیگران به محل نامعلومی برده شده‌اند.

در پاییز ۱۳۷۷ دست کم چهار نفر از مخالفان حکومت و روشنفکران ایرانی به قتل رسیدند. این مساله حساسیت‌ عمومی زیادی را برانگیخت و این قتل‌ها به “قتل‌های زنجیره‌ای” معروف شدند.

محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از چهره‌های کلیدی بودند که برای احیای فعالیت‌های کانون نویسندگان ایران فعالیت می‌کردند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.