گزارش معاون وزیر نیرو از وضعیت فاجعه‌بار آب در ایران

معاون وزیر نیرو از مدیریت نادرست آب در ایران انتقاد کرد. به گفته او حدود ۷۶ درصد از منابع آبی کشور مصرف شده و جبران این کمبود به آسانی ممکن نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از دویچه وله فارسی، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو، در سخنرانی خود تصریح کرد: «در ایران آب و محیط زیست آسیب جدی دیده است.»

او که روز شنبه (۱۳ آذرماه) در “کنفرانس بین‌المللی آب” در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، نخست یادآور شد “کشور ما کشور کم‌آبی است” و سپس افزود: «ما با مشکلاتی خارج از طبیعت مواجه هستیم که خودمان آن را ایجاد کرده‌ایم.»

معاون وزیر نیرو هشدار دارد: «مشکل اصلی این است که ما بیش از ظرفیت اکولوژیک از منابع سطحی و زیرزمینی استفاده کرده‌ایم.»

او در بیان این نارسایی توضیح داد: «اگر استفاده بیش از ۶۰ درصد از منابع آبی را حداکثر میزان استفاده از منابع آبی هر کشور در نظر بگیریم، ما در حدود ۷۶ درصد از این منابع آبی را استفاده کرده‌ایم که این یک فاجعه است.»

این مقام مسئول میزان استفاده ۴۰ درصدی از منابع آبی را بهترین وضعیت دانست، اما اذعان کرد که رسیدن به این مرز با امکانات امروزی غیرممکن است. او گفت: «ما رسیدن به حدود ۶۹ درصد هدف‌گذاری کرده‌ایم».

آلودگی منابع آب

معاون وزیر نیرو، افزون بر کاهش ذخایر آب، آلودگی منابع آب را مشکل دیگر کم‌آبی دانست. او گفت که این وضعیت “به دلیل تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و خانگی” پدید آمده است.

او در اشاره به نمونه رودخانه کارون تصریح کرد: «رودخانه‌ای که روزگاری مهمترین منبع تامین آب شرب مردم بوده امروز تامین آب شرب از آن میسر نیست.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.