“موزیسین ایرانی از بیمارستان پیام داد، من را فراموش نکنید”؛ گزارش واشنگتن‌پست از وضعیت مهدی رجبیان

خبرگزاری واشنگتن‌پست ضمن اشاره به اعتصاب غذا و بستری شدن مهدی رجبیان در بیمارستان، از بازگشت وی به زندان برای تحمل باقیمانده‌ی حبس خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، واشنگتن‌پست، روز جمعه ۱۲ آذرماه، در گزارشی نوشت؛ مهدی رجبیان، موزیسین ایرانی که به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به سه حبس محکوم شده است، در اعتراض به محرومیت از رسیدگی به همراه برادرش، حسین رجبیان، به مدت یک ماه در اعتصاب غذا به سر برده است.

واشنگتن‌پست در این گزارش افزوده است که مهدی رجبیان پس از یک ماه اعتصاب غذا برای مدت یک هفته به مرخصی درمانی آمده و در این مدت برای رسیدگی پزشکی در بیمارستان بستری بوده است. این موزیسین که روز یکشنبه به زندان باز می‌گردد، از بیمارستان و از طریق سیستم پیام‌رسان از وضعیت نامساعد روحی و جسمی‌اش در ماه‌های اخیر خبر داده است.

واشنگتن‌پست به نقل از مهدی رجبیان گزارش کرده است؛ این موزیسین زندانی و برادرش در مدت حبس از رسیدگی درمانی محروم بوده و با قاچاقچیان و زندانیان تانزانیایی در یک بند نگهداری می‌شدند.

این گزارش افزوده است، این نمونه، تنها مورد نقض حقوق زندانیان در جمهوری اسلامی ایران نبوده و بنا به اطلاعات به‌دست‌آمده از سازمان‌های حقوق بشری، دستکم هشت زندانی در ماه های اخیر در اعتراض به نقض حقوق خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

شایان ذکر است که مقامات قضایی با تمدید مرخصی درمانی مهدی رجبیان مخالفت به عمل آورده و وی می بایست امروز یکشنبه چهاردهم آذر ماه، برای تحمل محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کند. این درحالی است که این هنرمند دربند به دلیل عوارض ناشی از یک ماه اعتصاب غذا، می بایست تحت درمان و رسیدگی پزشکی باشد.

حسین رجبیان، برادر این هنرمند که همزمان و با دلایل مشابه اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، علیرغم وضعیت وخیم جسمانی همچنان در زندان اوین به سر می برد و به مشکلات کلیوی مبتلا شده است.

این دو هنرمند ایرانی که پیش‌تر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” هرکدام به شش سال زندان محکوم شدند، در شانزدهم خردادماه جهت اجرای حکم راهی زندان اوین گشتند.

حکم صادره از سوی شعبه۵۴ دادگاه انقلاب اسلامی، برای هرکدام به سه سال حبس تعزیری، سه سال حبس تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تعیین و به اجرای احکام دادسرای زندان اوین ارسال‌ شده بود.

این دو در جریان برگزاری دادگاه از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشیده است. یک منبع آگاه می‌گوید: «آن‌ها در حین بازجویی وکیل نداشته‌اند. در دادگاه هم وکیل نداشته‌اند، چون گفته‌ شده که پرونده‌شان به شکلی است که خودشان باید توضیح بدهند.»

مهدی رجبیان سال ۹۲ تدوین و ضبط آلبومی به نام «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» را آغاز کرد که به نظر می‌رسد بیانیه‌ و توضیح او درباره این آلبوم و اعلام خبر پخش آن در سایت برگ‌ موزیک، از جمله دلایل بازداشتش بوده است. در این آلبوم تمام جنگ‌های ایران با سه‌تار روایت شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.