انفجار مین در قصرشیرین یک مصدوم بر جا گذاشت

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: انفجار یک قبضه مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان منجر به مجروح شدن یک نفر شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا٬ در جریان این حادثه که چند روز گذشته اتفاق افتاد، یک دستگاه تراکتور متعلق به یکی از کشاورزان منطقه حین عملیات کشاورزی در حوالی پاسگاه قلعه سبزی از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین با مین برخورد کرد که در اثر انفجار، راننده مصدوم شد.
وی اظهار کرد: راننده به علت مصدومیت برای بهبود شرایط جسمانی به بیمارستان منتقل و به تراکتور وی نیز خسارت وارد شد.
معاون فرماندار قصرشیرین بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ مورد انفجار مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان به وقوع پیوست که در اثر این انفجارها ۹ نفر مجروح و یا دچار موج گرفتگی شده اند.
نازپرورده نیروهای نظامی، کشاورزان، روستائیان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین را جزو حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصرشیرین ذکر کرد.
وی افزود: همچنین در سه مورد این انفجارها ۱۱ راس گوسفند تلف شدند و در ۱۰ انفجار دیگر نیز به سه دستگاه بولدوزر متعلق به مرکز مین زدایی، یک دستگاه گریدر، ۲ دستگاه کمباین و یک دستگاه تراکتور خسارت مادی وارد شد.
با گذشت ۲۸ سال از پایان جنگ تحمیلی، مرزنشینان مناطق غربی استان کرمانشاه، همچون ساکنان سایر مناطق مرزی همچنان قربانی مین های خاموش و انفجار مهمات عمل نکرده هستند.
پارسال در مجموع بر اثر ۳۵ مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین ۶ تن کشته و ۳۱ نفر نیز مجروح شدند.
همچنین سال گذشته به علت انفجارهای مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روب که در قصرشیرین مشغول فعالیت بودند، خسارت هایی وارد شد و چندین راس احشام عشایر منطقه نیز تلف شدند.
جشن پاکسازی ۷۰۰ هزار هکتار از زمین های آلوده به مین استان کرمانشاه بهمن ماه سال ۹۱ با حضور مسوولان برگزار شد اما با این وجود از آن زمان تاکنون چند مورد برخورد خودرو یا انسان با مین های باقی مانده از زمان جنگ تحمیلی در نواحی مرزی این استان مشاهده شده است.
اکنون ۲ شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب ۱۲ گروه با یکصد عضو، در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری و پاکسازی اراضی آلوده به مین هستند.
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که در زمان جنگ تحمیلی ۲ سال کامل در اشغال نیروهای بعثی عراق بود و جنگ هشت ساله تحمیلی از این منطقه غربی کشورمان آغاز شد و آخرین نقطه پایان جنگ نیز این منطقه بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.