به دلیل عدم پرداخت حقوق، کارگران ارگ بم دست از کار کشیدند

مدیر پایگاه میراث جهانی ارگ بم گفت: کارگران ارگ بم که ۴‌ماه حقوق آن‌ها به تعویق افتاده است، از سه روز پیش دست از کار کشیدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، افشین ابراهیمی‌ گفت: ۱۲۲ کارگر در مجموعه ارگ بم مشغول به کار هستند که به دلیل عدم پراخت حقوق ۴ ماه، آن‌ها از سه روز پیش کارهای مربوط به مرمت ارگ بم را متوقف کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما ده تا پانزده کارشناس داریم که آن‌ها حقوقشان را دریافت کرده‌اند اما هنوز حقوق کارگران داده نشده است با این وجود با کارگران صحبت کرده‌ایم که از فردا مشغول به کار شوند.

ابراهیمی در پاسخ به این‌که وقتی حقوق آن‌ها پرداخت نشده چطور می‌توان از آن‌ها انتظار برگشت داشت گفت: ما این موضوع را به تهران منتقل کرده‌ایم تا مشکلشان هر چه زودتر حل شود.

مدیر پژوهشی ارگ بم بیان کرد: اعتبارات ارگ بم و حقوق کارگران از محل اعتبارات ملی پرداخت می‌شود پس باید حقوق کارگران به موقع و به اندازه باشد که کمتر شاهد چنین اعتراض هایی باشیم.

وی گفت: من ۸ سال است که در ارگ بم کار می‌کنم و اعتراض کارگران به دیرکرد حقوق برای دومین و یا سومین‌بار انجام شده است. اما این دیرکرد فقط مختص به ارگ بم نیست. در خیلی ازجاهای دیگر هم می توان دیرکرد حقوق را مشاهده کرد.

فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی نیز در این‌باره گفت: دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی از اول سال تا کنون تنها ۱۵ درصد تخصیص اعتبار گرفته است. برخی از پروژه‌هایی که نیروی زیاد‌تری دارند حقوقشان را تا ماه خرداد گرفته‌اند و برخی از پایگاه‌ها تا ماه مرداد. به عنوان مثال کارگران پایگاه‌های میراث جهانی خوزستان از خرداد تا به حال حقوق دریافت نکرده‌اند. بنابراین بسیاری از پروژه‌ها و پایگاه‌ها از سه تا ۵ ماه است که حقوق ندارند.

وی گفت: سازمان مدیریت به جای تخصیص نقدی به ما اسناد خزانه داده است. این اسناد فرابورس است یعنی به جای پول به ما سند خزانه‌ای داده اند که آن هم متناسب با حقوق نیست. از زمانی که این اسناد در اختیار ما قرار گرفته تا کنون چند‌بار به سازمان مدیریت نامه نوشتیم که کارگران پول می‌خواهند نه اسناد خرانه‌ای. اما دولت چون نقدینگی نداشته به جای پول به ما این اسناد را داده است منتها این اسناد را همیشه به پیمانکاران و کسانی می‌دهند که طلب زیادی دارند ولی ما برای کارگران پایگاه‌ها پول نقد لازم داریم و این اسناد متناسب با نیازهای ما نیست.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی بیان کرد: آیا فقط ما باید میراث جهانی کشورمان را ثبت کنیم؟ وقتی نمی‌توانیم حداقل حقوق کارگران را بپردازیم چطور انتظار دارید آن‌ها را مدیریت کنیم و زیرساخت برای حضور گردشگران آماده شود. مسئولان و کارگران پایگاه‌ها در ایران با سیلی صورتشان را سرخ نگه می‌دارند. ما حتی زمانی که آقای سلطانی‌فر داشت از سازمان میراث فرهنگی می‌رفت باز هم به سازمان مدیریت نامه نوشتیم که توجه ویژه‌ای به پایگاه‌های میراث جهانی شود اما جوابی نگرفتیم.

عزیزی بیان کرد: از سه سال پیش تا کنون این نامه‌نگاری‌ها به سازمان مدیریت و برنامه در حال انجام است و ما اعلام کرده‌ایم که بخش اعظم اعتبارات حقوقی است که باید داده شود و با این اسناد نمی‌توان کاری انجام داد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.