چارپایان کاسبکاران مرزی از دست مأموران امان ندارند

هفته جاری و تنها در منطقه مرزی بسطام استان کردستان دست کم ٢٠ رأس قاطر مورد استفاده کاسبکاران مرزنشین، قربانی تیراندازی مأموران مرزی شدند. کشتار چارپایان باربر یکی از راهکاری نیروهای مرزی برای مقابله با قاچاق خرد کالاست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از آژانس خبری موکریان، دوشنبه شب ١۵ آذرماه در حوالی “گناو” منطقه مرزی بسطام ٧ رأس قاطر کاسبکارها آماج تیراندازی مستقیم مأموران مرزی قرار گرفتند.

همزمان روز دوشنبه در بازارچه مرزی بسطام در حوالی “برجک” (روستای سیف منطقه کوله کەملان) مأموان اقدام به تیراندازی به سوی کاسبکاران کردند که در جریان آن ۵ رأس از قاطرهای آنان تلف شدند.

در همین ارتباط روز شنبه ١٣ آذر در “بلوکه شکیا” منطقه مرزی بسطام و در جریان تیراندازی مستقیم، ماموران نیروی انتظامی ۸ رأس از قاطرهای کاسبکاران را کشتند.

بازارچه مرزی روستای بسطام در بین جاده سقز به مریوان واقع شده و ٨٠ کیلومتر با شهرستان سقز فاصله دارد، کاسبکارانی که در این مرز کار می کنند، می گویند: “چند ماهی است که تأمین معیشت با استفاده از چارپایان در روز برایمان سخت و دشوار شده و ناگزیر برای گذران زندگی، شبانه به همراه چارپایان عازم مرز می شویم”.

آنان می گویند: “ما و قاطرهایمان که هریک حداقل مخارج زندگی یک خانواده را تأمین می کنیم از دست مأموران مرزی امان نداریم”.

کولبران، کاسبکاران و قاطرهایشان حتی اگر از مین های باقی مانده از جنگ تحمیلی در این مناطق هم جان سالم به در ببرند، عواقب حمل کالا می تواند به قیمت جانشان تمام شود.

کولبران و کاسبکاران مرزی عمدتا به افرادی که بعنوان کارگر غیررسمی و نیز عامل خرده پای خرید و فروش کالا در مناطق مرزی غرب کشور فعال هستند اطلاق میشود

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.