کشته و زخمی شدن دو کولبر در ماکو و ثلاث باواجانی

روز پنج شنبه ۱۸ آذرماه، یک کولبر در پی تیراندازی مأموران نیروی انتظامی در نزدیکی روستای «یاریم قیه» از توابع ماکو جان خود را از دست داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیروهای مسلح در بخش مرزی شهرستان ماکو، روز پنج شنبه ۱۸ آذرماه کاروان کولبران کرد را به رگبار گلوله بستند که در پی آن یک کولبر به نام مجید دادخواه، کشته شده است.

حقوق بشر کردستان همچنین گزارش کرد نیروهای هنگ مرزی در هریمان از توابع ثلاث باواجانی تعدادی از کولبران مرزی را مورد هدف تیراندازی قرار داده و یک کولبر کُرد به نام ایوب سروری را زخمی کردند.

در تعریف عرفی، کولبران یا حمل‌کنندگان، افرادی هستند که اجناس و کالا‌ها را روی پشت و یا کول خود حمل می‌کنند. همچنین در مناطق کردنشین ایران کولبر کسی است که جهت امرار معاش و رهایی از بیکاری در نقطه صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود اقدام به انتقال کالا و عبور دادن آن از پاسگاه‌های مرزی می‌کند. آن‌ها در قبال این کار دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند. این کولبران تنها وسیله‌ای برای انتقال کالا هستند و برای این کار از نیروی جسمی خود مایه می‌گذارند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.