همسر عالیه مطلب‌زاده: با او در حضور بازجویش ملاقات کردم اما هنوز از اتهامش بی‌خبرم

همسر عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان که از روز ششم آذر‌ماه در بازداشت به سر می‌برد گفت او روز چهارشنبه ۱۷ ‌آذر‌ماه برای اولین‌بار پس از بازداشت همسرش با او در حضور بازجویش ملاقات کرده است. صدرا عبداللهی گفت علی‌رغم پرسش‌هایش از بازجو و بازپرس پرونده همسرش هنوز متوجه اتهامات او نشده است و به گفته بازجویش بازجویی از او حداقل تا ۱۵ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین‌المللی، از زمان بازداشت تاکنون، خانم مطلب‌زاده توانسته دو بار تماس کوتاه تلفنی و یک ملاقات با خانواده‌اش در زندان اوین داشته باشد.

صدرا عبداللهی، تهیه‌کننده سینما و همسر عالیه مطلب‌زاده گفت: «پس از درخواست‌های من به بازپرس عالیه برای ملاقات با او، ظهر روز چهارشنبه با من تماس گرفته شد و گفتند که ساعت یک ظهر اوین باشم. من هم ساعت یک به اوین رفتم و توانستم حدود ۲۰ دقیقه با عالیه ملاقات کنم. البته این ملاقات در حضور بازجو و یک مامور زن صورت گرفت.»

آقای عبداللهی درباره وضعیت این عکاس گفت:‌ «ظاهرا حال عالیه خوب بود اما به هر حال نزدیک دو هفته است که در انفرادی به سر می‌برد. از او پرسیدم که آیا هواخوری دارد که گفت ترجیح می‌دهد بیشتر در سلولش باشد. همین‌طور متوجه شدم بازجویی‌های او طولانی است و هنوز هم ادامه دارد. آقای بازجویش هم گفت حداقل تا ۱۵ روز دیگر بازجویی‌هایش تداوم خواهد داشت.»

عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان روز ششم آذر‌ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او از زمان بازداشت تاکنون در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و تحت بازجویی ماموران وزارت اطلاعات است و هنوز اتهام او مشخص نیست.

ماموران وزارت اطلاعات غروب ۲۷ مهرماه ۱۳۹۵، یک روز پس از بازگشت خانم مطلب‌زاده از ورک‌شاپی در گرجستان به خانه آن‌ها هجوم آوردند و بدون حکم تفتیش خانه چند ساعت وسایل منزل را تفتیش کرده و بخشی از وسایل شخصی خانم مطلب‌زاده، آقای عبداللهی و دخترشان را ضبط کرده‌اند.  بعدتر ماموری از وزارت اطلاعات طی تماس تلفنی از خانم مطلب‌زاده خواسته تا روز ششم آبان‌ماه برای تحویل مدارک و وسایلی که از خانه‌شان ضبط شده به وزارت اطلاعات برود اما پس از مراجعه، او بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

همسر عالیه مطلب‌زاده با اظهار این‌که هنوز از اتهامات همسرش بی‌خبر است گفت: «من در روزهای قبل از بازپرس پرونده عالیه اتهامش را پرسیدم اما او به من گفت نمی‌تواند الان بگوید. تنها اشاره کرد که اتهامات او موارد متعدد امنیتی است. از بازجویش هم که پرسیدم گفت فعلا پرونده در حال تکمیل است و وقتی کامل شد می‌توانم از بازپرس بپرسم. خلاصه من اتهام همسرم را نمی‌دانم. مساله این است که برای من سوال‌های بسیاری بی‌جواب باقی مانده است. من هنوز نمی‌دانم چرا این‌طور رفتار می‌شود، چرا آن شکلی به خانه ما آمدند، چرا به آن شکل همسرم دستگیر شد، چرا نباید از اتهام همسرم باخبر شوم. من پر از سوالم.»

صدرا عبداللهی گفت: «من یا وکیلش از محتویات پرونده عالیه بی‌خبریم. به ما گفته شده تا زمانی‌که پرونده کامل نشده و به دادگاه نرفته ما نمی‌توانیم باخبر شویم. من خیلی تلاش کردم تا از بازجو و بازپرسش جزییات بیشتری را بفهمم. اما هنوز نمی‌دانم.»

آقای عبداللهی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وسایلی که ماموران در زمان بازداشت عالیه از منزل توقیف کردند پس داده‌اند گفت: «بخشی از وسایل من و دخترم و تقریبا تمام وسایل عالیه هنوز در دست وزارت اطلاعات است و بازگردانده نشده است.»

همسر خانم مطلب‌زاده پیش‌تر با اظهار این‌که همسرش را با حیله بازداشت کرده‌اند، گفته بود: «عالیه را با فریب و با روندی غیرقانونی بازداشت کردند. اگر به عالیه می‌گفتند حکم بازداشت دارد خودش را به زندان معرفی می‌کرد. اما ناراحت‌کننده این است که او را فریب دادند. به او گفته شد برای گرفتن بقیه وسایل به وزارت اطلاعات برود و بعد در آنجا بازداشت شد. عالیه مدافع این دولت بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس و حتی خبرگان بسیار فعال بود. این‌گونه رفتار با چنین شهروندی قشنگ نیست و این رفتارها به عنوان ننگ در تاریخ خواهد ماند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.