جایزه حقوق بشر وایمار برای نرگس محمدی

به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، جایزه حقوق بشر وایمر به نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی ایرانی و سخنگوی پیشین کانون مدافعان حقوق بشر ایران تعلق گرفت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی ایرانی و سخنگوی پیشین کانون مدافعان حقوق بشر نرگس محمدی این جایزه معتبر حقوق بشری را به خاطر مبارزاتش برای جلوگیری از مجازات اعدام و تلاشش برای آزادی بیان دریافت کرد.

نرگس محمدی دوران محکومیت ده سال زندانش را در زندان اوین سپری می‌کند و سخت بیمار است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که نرگس محمدی از لختگی خون در ریه، تشنج و فلج عضلانی رنج می‌برد. یکی از اتهامات او به دلیل مخالفتش با اعدام زندانیان سنی مذهب، همکاری با داعش است.

شامگاه شنبه ۱۰ دسامبر،به تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی به نمایندگی از او در عمارت شهرداری شهر وایمر جایزه حقوق بشر اهدا شد.

تقی رحمانی به همراه دو فرزندش در تبعید پاریس به سر می‌برد. او و فرزندانش حق ملاقات نرگس محمدی را ندارند.

نرگس محمدی در نامه‌ای که در زندان اوین نوشته بود از اهدای جایزه وایمر به او تشکر کرد. محمدی در این نامه خاطرنشان کرده بود که ترجیح می‌دهد زندانی و از خانواده و آشنایانش دور باشد تا اینکه به عنوان یک زن سرکوب‌شده، تن به آزادی به فرموده و صوری دهد.

جایزه حقوق بشر وایمر به ارزش پنج هزار یورو هر سال به یک فعال حقوق بشری یا یک نهاد حقوق بشری اهدا می‌شود. تاکنون نهادها و فعالانی از کوبا، سوریه، آمریکا و کلمبیا جایزه حقوق بشر وایمر را دریافت کرده‌اند.

در شهرداری شهر وایمر، شهروندان می‌توانند درخواست آزادی نرگس محمدی را امضاء کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.