جمعیت بیکاران ایران روزانه ۵۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد

صف جویندگان کار در ایران هر روز طولانی‌تر می‌شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که روزانه ۷۲۰۰ نفر به بازار اشتغال وارد می‌شوند. دولت توانسته است تنها برای حدود ۲ هزار نفر شغل ایجاد کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، دولت سال‌ها است که جمعیت بیکاران ایران را کمتر از سه میلیون نفر اعلام می‌کند و می‌گوید که سیاست‌های کاهش نرخ بیکاری را اجرایی می‌کند.

با همه این وعده‌ها اما آمارهای رسمی اعلام شده با سخنان مقام‌های مسئول همخوانی ندارد. پس از آنکه مرکز آمار از افزایش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری در مقایسه با سال گذشته خبر داد، کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام هم اعلام کرد که نزدیک به یک چهارم خانوارهای ایران فاقد یک فرد شاغل هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما این وضعیت را «ناامید کننده» ندانست و گفت که افزایش ورودی‌ بازار اشتغال، نرخ بیکاری را افزایش داده است.

علی ربیعی شامگاه چهارشنبه ۲۴ آذر از ورود پنج جویای شغل در هر یک دقیقه به بازار کار خبر داد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی این مقام مسئول بازار اشغال ایران روزانه شاهد ورورد ۷۲۰۰ جویای کار جدید است.

این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت در سال گذشته روزانه در بهترین حالت توانسته است که یک هزار و ۹۱۷ شغل ایجاد کند.

این آمارها نشان می‌دهد که تنها در یک سال گذشته بازار یک میلیون و ۹۲۸ هزار جویای کار مازاد بر میزان اشتغال ایجاد شده وارد بازار کار شده است.

به گفته ربیعی دولت در سال گذشته ۷۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. این در حالی است که ۲ میلیون و ۶۲۸ هزار متقاضای شغل به بازار کار وارد شده‌اند.

علاوه بر متقاضیان جدید رکود اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی برخی از مشاغل موجود را نیز از بین برده است. به گونه‌ای که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان اشتغال خالص ایجاد شده در سال گذشته را حدود ۴۷۰ هزار شغل اعلام کرده است.

نرخ بیکاری در ایران روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. مقام‌های دولتی همچنان اصرار دارند که در یک‌سال گذشته ۷۰۰ هزار فرصت شغلی جدید فراهم کرده‌اند. اما گزارش مرکز آمار از افزایش دست‌کم ۵۰۰ هزار نفری جمعیت بیکاران حکایت دارد.

همین روند صعودی شتابناک بیکاری سبب شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت اشتغال‌زایی را نگران کننده توصیف کند و از بازگشت نرخ بیکاری رسمی به ۱۵ تا ۱۸ درصد در سال‌های آینده خبر بدهد.

نرخ بیکاری رسمی ایران در تابستان امسال ۱۲.۴ درصد اعلام شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دولت در محاسبه نرخ بیکاری همه افرادی را که در دوره آمارگیری تنها یک ساعت در هفته کار می‌کنند را هم شاغل می‌داند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.