علم‌الهدی: دانشگاه باید به‌صورت مسجد در‌ آید

احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، روز پنجشنبه با اشاره به این‌که دانشگاه می‌بایست به صورت مسجد در آید، گفته است، تدریس دروس حوزوی در دانشگاه یا حضور دانشجویان در حوزه‌های علمیه به معنای وحدت حوزه و دانشگاه نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، احمد علم‌الهدی که در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه مشهد صحبت می‌کرد، اظهار داشت: معنای وحدت حوزه و دانشگاه آمیختگی دین و علم و نجات تعلیم و تربیت و علم تجربی از سکولاریسم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرده است: «دانشگاه هم باید به صورت مسجد در آید و کانون عبادت شود همان‌طوری که یک مدرسه طلبگی مرکز عبادت می‌باشد و این معنای وحدت حوزه و دانشگاه است.»

وی افزوده است: «این جریانی که ایجاد شده که برخی از دانشجویان در دانشگاه درس‌های حوزوی می‌خوانند یا حتی به حوزه می‌آیند و درس‌های حوزوی می‌خوانند به معنای وحدت حوزه و دانشگاه نیست.»

احمد علم الهدی در ادامه گفته است: هم اینک تمام دشمنان و عوامل استکباری داخل و خارج کشور دانشگاه را هدف قرار داده‌اند و هر حادثه سیاسی که پیش می‌آید جریان‌ها سعی می‌کنند دانشگاه را تصرف کنند به خاطر این‌که منفذ ورود در جامعه جریان نخبه‌پروری دانشگاه و کانون نخبگان دانشگاهی است.

وی اضافه کرده است: «هم‌اکنون دشمن در پروژه نفوذ، دانشگاه را هدف قرار داده چون آن‌قدری که می‌تواند در دانشگاه نفوذ کنند در روحانیت و حوزه نمی‌توانند نفوذ کنند اما این به آن معنا نیست که دشمن در حوزه هم نفوذ نمی‌کند.»

رادیو فردا در این باره نوشته است؛ موضوع «اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها» و مخالفت با سکولاریسم در دانشگاه‌های ایران از همان سال‌های نخست پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ مطرح و با انقلاب فرهنگی و بستن دانشگاه‌ها در سال ۱۳۵۹ وارد مرحله عملی شد. چند سال بعد از انقلاب فرهنگی با بازگشایی دانشگاه‌ها، شمار زیادی از اساتید و دانشجویان پاکسازی شدند.

به رغم تجربه انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹، در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد بار دیگر رهبر و دیگر مسئولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی بر مساله اسلام یکردن دانشگاه‌ها تاکید کردند.

در همین زمینه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در سال ۱۳۸۶ در دیدار با وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد طرح اسلامی کردن دانشگاه‌های ایران را مطرح و خواستار تلاش سریع دولت نهم در این زمینه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم دولت محمود احمدی‌نژاد نیز در خرداد سال ۱۳۹۰ با اشاره به این‌که «علوم انسانی اسلامی مطالبه جدی» رهبر ایران است چنین اظهار نظر کرده بود که «اسلامی کردن علوم انسانی در کشور از رفتن به فضا هم سخت‌تر است».

در همین زمینه، هفته گذشته کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز به دنبال برگزاری مراسم سخنرانی‌ها به مناسبت روز ۱۶ آذر یا روز دانشجو، در دانشگاه‌ها از «نفوذ دشمن» در دانشگاه‌های ایران انتقاد کرده بود.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.