نماینده‌ی چابهار: تحویل ۱۵ لیتر آب به هر نفر از اهالی دشتیاری چابهار قابل تحمل نیست

نماینده مردم شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: تحویل ۱۵ لیتر آب در هر شبانه روز به هر نفر از اهالی منطقه دشتیاری شهرستان چابهار قابل تحمل نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، عبدالغفور ایران نژاد روز یکشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان بندری چابهار در ساحل آب های اقیانوس هند واقع شده و جای تاسف است که به بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی این شهرستان با تانکر آن هم در هر شبانه روز ۱۵ لیتر برای هر نفر آبرسانی می شود.

وی افزود: چگونه می توان باور کرد که یک شهروند روستایی با ۱۵ لیتر آب در یک شبانه روز برای آشامیدن، شست وشو و غیره روزگار بگذراند و مشکلی نداشته باشد.

وی ادامه داد: مردم مرزنشین بخش دشتیاری چابهار سالهاست با مشکلات بی آبی، ریزگرد و گرد و غبار، بیکاری و خشکسالی روبه رو هستند و تاکنون کسی در این باره پاسخگو نبوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم دشتیاری با احداث سد زیردان امیدواری های زیادی برای حل مشکل بی آبی و تامین آب کشاورزی داشتند، خاطرنشان کرد: متاسفانه آب ذخیره شده در پشت سد زیردان بدون هیچ استفاده ای در حال تبخیر شدن است.

ایران نژاد خواستار رها سازی آب سد زیردان شد و افزود: درخواست مردم بخش های پلان، دشتیاری و مرکزی رسیدن آب تا روستای کلانی است تا بتوانند مقداری از آب را در هوتگ ها (گودال نگهداری آب) برای استفاده دامها و شست وشو ذخیره کنند.

وی ادامه داد: پیگیری های زیادی برای رها سازی آب سد زیردان با مسئولان مرتبط استانی و کشوری انجام شده تا هر سه ماه یا ۶ ماه یک بار آب برای آشامیدن و کشاورزی رهاسازی شود اما تاکنون محقق نشده است.

وی بیان کرد: تامین امکانات اولیه برای رفاه و زندگی راحت مردم نظیر بیمارستان، راه، برق، آموزش و آب آشامیدنی از وظایف اصلی دولت است و نباید برای آب آشامیدنی منتظر باران رحمت الهی بود بلکه با سرمایه گذاری در احداث آب شیرین کن مشکلات آب آشامیدنی و کشاورزی را مرتفع کرد.

وی اظهار داشت: افزون بر ۱۰ شرکت و سرمایه گذار داخلی و خارجی تمایل خود را برای احداث آب شیرین کن اعلام کرده اند اما موانع زیادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد و عده ای به دلایل نامشخص اجازه فعالیت و تامین آب شهر و روستاهای چابهار را نمی دهند.

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار ( چابهار،کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر) در مجلس شورای اسلامی خواستار جابه جایی کالا و مسافر در مرز ریمدان چابهار شد و افزود: حداقل مسئولان برای رفع مشکل بیکاری و رونق اقتصادی منطقه زیرساخت های لازم را در این منطقه مرزی ایجاد کنند و سالها مردم را در پشت درهای بسته مرز منتظر نگذارند.

ایران نژاد گفت: آب شهر چابهار از بیش از ۲۰ سال پیش تاکنون جیره بندی است و این امر همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: مجتمع آبرسانی ۲۶۱ روستایی پلان سالهاست به علت کمبود اعتبارات در انتظار تکمیل شدن است.

وی تنها راه حل مشکلات آب شرب و کشاورزی جنوب سیستان وبلوچستان و به ویژه حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک را احداث آب شیرین کن و بهره گیری از آب دریا عنوان کرد و گفت: با ساخت و نصب آب شیرین کن یک بار برای همیشه مشکلات بی آبی مرتفع می شود.

همچنین معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع جمعیت ۳۰۰ هزار نفری این شهرستان ۱۲۰ هزار نفر در شهر و بقیه در روستاها ساکن هستند.

احمدعلی موهبتی افزود: ۷۷ درصد مردم شهرستان چابهار آب سالم و بهداشتی ندارند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: حدود ۴۰۰ روستا در این شهرستان با ۳۶ دستگاه تانکر فرسوده و از رده خارج به صورت سیار آبرسانی می شوند و روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آب تحویل می شود.

وی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شهر چابهار هر مترمکعب آب را ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار ریال خریداری می کند و به مشترکان بصورت میانگین چهار هزار و ۵۰۰ ریال می فروشد.

وی ادامه داد: آب شهر چابهار از آب شیرین کن کنارک با فاصله حدود ۵۰ کیلومتری تامین می شود.

وی افزود: جمعیت شهر چابهار حدود ۱۲۰ هزار نفر است که با ۱۲ هزار مترمکعب لوله گذاری به ۱۶ هزار اشتراک شهری آبرسانی انجام می شود.

فرماندار چابهار بیان کرد: آب شهر چابهار جیره بندی و به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است و در فاصله ۲ روز آبرسانی می شود.

موهبتی افزود: ۶۵ درصد شبکه آبرسانی شهر چابهار فرسوده است و حدود ۳۹ درصد آب تولیدی آب شیرین کن قبل از رسیدن به شهر چابهار هدر می رود.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.