خامنه‌ای: همه قدر قوه قضاییه مستقل و شجاع را بدانند

رهبر جمهوری اسلامی با اعلام اینکه درباره درگیری بین روسای قوای مجریه و قضائیه اظهار نظر نمی‌کند، در عین حال گفت که «وجود یک قوه‌ قضاییه مستقل و شجاع را همه باید قدر بدانند».

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، همچنین مقام‌های آمریکا را متهم کرد که در حال برنامه‌ریزی برای «تحمیل محدودیت‌ها» دردوران پس از توافق اتمی وین هستند و افزود که «به خیالشان برجام ۱۰-۱۲ سال طول می‌کشد».

وی روز یکشنبه، ۱۹ دی، در یک سخنرانی گفت که «دشمن به‌دنبال از بین بردن عوامل اقتدار ملی است و به دستگاه‌هایی که مظهر اقتدار کشورند حمله می‌کند».

رهبر جمهوری اسلامی «حمله به سپاه، بسیج و شورای نگهبان» را «در چارچوب طراحی دشمن برای تضعیف دستگاه‌ها و نهادهای مظهر اقتدار کشور» خواند.

وی اضافه کرد: «من کاری به بگومگوهای اخیر رؤسای قوا ندارم؛ زیرا موضوع مهمی نیست؛ اینها به حول و قوه‌ الهی تمام می‌شود، اگر چه دشمن به دنبال بزرگنمایی آنها است».

آقای خامنه‌ای با تاکید بر اینکه همواره از دولت‌ها، مجالس و قوه قضاییه حمایت کرده و می‌کند، در عین حال افزود که «اما باید دید دشمن به دنبال چیست و او را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت».

وی« مهمترین هدف کشور» را داشتنِ «دستگاه امنیتی قوی»، «دستگاه نظامی مقتدر و مردمی»، بسیج، «روحانیت آگاه به زمان و حاضر در صحنه»، «قوه قضاییه مقتدرِ کامل»، و «دولت برنامه ریزِ دقیق و شجاع» دانست.

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «با تأمین این اهداف، حرکت ملت ایران موفق خواهد شد و باید هر کدام از این عناصر که موجود نیستند، تأمین، و عناصر موجود، حفظ شوند».

درگیری لفظی مقامات قوه قضاییه و دولت که ابتدا از مطرح شدن اتهام‌هایی درباره پرونده بابک زنجانی آغاز شد در روزهای گذشته شدیدتر شده و طرفین تلویحا اتهام‌ فساد مالی را درباره یکدیگر مطرح کرده‌اند.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، روز دوشنبه، ۱۳ دی، ضمن مطرح کردن اتهام کمک بابک زنجانی به ستاد حسن روحانی در انتخابات ۹۲، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت را متهم کرد که برای بازگرداندن اموال آقای زنجانی در خارج از کشور اقدامات لازم را انجام نداده‌اند.

این سخنان صادق لاریجانی واکنش به سخنان حسن روحانی بود که روز ۸ دی‌ماه در یک سخنرانی گفت که از قوه قضاییه تقاضا کرده پرونده بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گیرد، اما این درخواست اجرا نشده است.

وی همچنین متذکر شد که سئوال‌های مردم درباره این پرونده همچنان باقی است.

پس از سخنان صادق لاریجانی نیز حساب توئیتری حسن روحانی خواستار شفاف شدن حساب های قوه قضاییه شد و در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاییه، خواستار اعلام هزینه‌های ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال ۹۲ شد.

مواضع روز یکشنبه رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که او روز شنبه، ۲۸ بهمن ۹۱ در واکنش به حاشیه‌های جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی، روسای قوای مجریه و مقننه را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که فعلا آنها را «نصیحت» می‌کند.

بریتانیا در حال برنامه‌ریزی برای «آموزش و تسلیح افراد بومی در ایران است»

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه همچنین بریتانیا را متهم کرد که به دنبال «تجزیه» کشورهای منطقه از جمله عراق، یک سوریه، لیبی و یمن و همچنین «آموزش و تسلیح افراد بومی در منطقه از جمله ایران است».

وی اضافه کرد: «اسم ایران را نمی‌آورند چون از افکار عمومی ایران می‌ترسند؛ مثل محمدرضا که گفت بعد من، ایران، ایرانستان می‌شود؛ اینها هم همین را می‌خواهند».

آقای خامنه‌ای با اشاره تلویحی به سخنان نخست‌وزیر بریتانیا از این کشور به عنوان « استعمارگرِ پیرِ از کارافتاده» نام برد و افزود که «آیا این، دشمن نیست؟ آیا دشمن از این، خبیث‌تر می‌توان یافت؟».

وی گفت: «انگلیسی‌ها به زعم خود، در حال برنامه‌ریزی برای محدودیت‌ها و تحریم‌های دوران بعد از برجام هستند و همچنین آموزش و تسلیح افراد بومی در منطقه از جمله ایران است تا این افراد به جان نظام اسلامی و ملت بیفتند».

پیش از این نیز مقامات جمهوری اسلامی، آمریکا و بریتانیا را به تلاش برای تجزیه کشورهای منطقه متهم کرده‌اند.

از جمله یحیی رحیم صفوی دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، احتمال «تجزیه» برخی از کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، لیبی و یمن و همچنین تجزیه عربستان سعودی «در درازمدت» را مطرح کرده بود.

وی هدف از«تجزیه» این کشور‌ها را «تسلط کامل آمریکا» بر واحدهای سیاسی کوچک دانسته بود.

رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۷ آذر، نیز طی یک سخنرانی با اظهار این‌که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده است»، گفته بود که «آن‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است».

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

روز شنبه ۲۰ آذر، نیز نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس، به او ابلاغ شد.

پیش از این، آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ اعتراض‌ها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن سال را به برخی عوامل داخلی و عناصر خارجی نسبت داده و به‌ویژه از دولت بریتانیا به عنوان «دولت خبیث انگلیس» یاد کرده بود.

در واکنش به این اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، بریتانیا بلافاصله رسول موحدیان، سفیر ایران در این کشور را احضار کرده‌ بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.