کارگران اخراجی فولاد ارفع می‌گویند وعده‌ها محقق نشده است

دو نماینده کارگران فولاد ارفع که پیش از این اخراج شده‌اند، می‌گویند رایزنی‌ها و تلاش‌های تشکل‌های کارگری برای بازگشت به کار آنان تا کنون بی ‌نتیجه مانده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، دو کارگر پیمانکار فولاد ارفع که پیش از این بیکار شده بودند، از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های بازگشت به کار خود خبر دادند.

این کارگران که در مجتمع گندله‌سازی اردکان یزد مشغول به کار بوده‌اند، سال ۹۴، در انتخابات مجمع عمومی کارگران شرکت آهن و فولاد ارفع، به عنوان رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی کار انتخاب شدند. پس از آن به دلیل تغییر پیمانکار، شورا منحل شد و این دو کارگر هم اخراج شدند.

این دو کارگر که در چند ماه گذشته به طرق مختلف برای بازگشت به کار خود تلاش کردند، تا کنون نتوانسته‌اند به سر کار بازگردند.

این کارگران می‌گویند: روز دوشنبه هفته گذشته (سیزدهم دی ماه)، نمایندگان تشکل‌های کارگری استان یزد در محل دفتر مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان جمع شدند و نسبت به اخراج ما به عنوان رئیس و نائب رئیس شورای اسلامی کار یکی از شرکت‌های پیمانکاری شرکت فولاد ارفع، اعتراض کردند.

از قرار معلوم، در این جلسه، اعضای شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی واحدهای استان‌ها حضور داشته‌اند و مقامات وزارت کار به آن‌ها گفته‌اند که همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا اخراجی‌ها به سرکار بازگردند.

یکی از حاضران در این جلسه می‌گوید: در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق کارگران در واحدهای مختلف، پیمانکاری هستند و اگر قرار باشد، نمایندگان قانونی این کارگران هم امنیت شغلی نداشته باشند، بحث تشکل‌یابی و ایجاد نهاد کارگری برای اکثریت کارگران بی‌معنا می‌شود؛ کارگری که قرارداد شفاهی دارد یا فاقد قرارداد است یا در ‌‌نهایت مدت قراردادش یک ماه است، چطور می‌تواند از حقوق همکاران خود دفاع کند.

در عین حال روابط عمومی شرکت آهن و فولاد ارفع پیش از این اعلام کرده بود: دو کارگر اخراجی طرف قرارداد با یک شرکت همکار بوده‌اند و از این بابت مسئولیتی متوجه فولاد ارفع نیست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.