وکیل نزار زکا: موکلم را برای تنبیه و اجبار برای شکستن اعتصاب غذا به بند مجرمان خطرناک منتقل کرده اند

وکیل آمریکایی نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا که از روز هشتم دسامبر در اعتراض به شرایطش در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است، گفت علیرغم خبرهای منتشر شده در مورد برگزاری دادگاه تجدید نظر موکلش در تاریخ ۱۸ دی ماه، هنوز دادگاهی برای او تا این تاریخ تشکیل نشده است. او همچنین با اظهار نگرانی در مورد وضعیت جسمی موکلش پس از ۳۵ روز اعتصاب غذا گفت: «نه تنها تاکنون به هیچکدام از خواسته‌های موکلم توجهی نشده بلکه سه روز پیش از منبعی در داخل زندان متوجه شدیم او را برای تنبیه به بندی منتقل کرده اند که در آن زندانیان پر خطر نگهداری می شود.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، جیسون پابلت، وکیل آمریکایی این شهروند لبنانی گفت: «ظاهرا او را برای تنبیه به این بند با مجرمان پر خطر منتقل کرده اند تا او را وادار به شکستن اعتصاب غذایش کنند. همچنین از منابعی شنیدیم که به او گفته اند اگر اعتصابش را بشکند به خواسته هایش رسیدگی خواهد شد.»

وکیل نزار زکا با اظهار اینکه هنوز اطلاعی از بندی که موکلش را به آن منتقل کرده اند ندارد گفت: «فقط می دانم با تعداد زیادی دیگر هم بند است و همین طور می دانیم که به او تختخواب نداده اند و مجبورش کرده اند که روی زمین بند کنار مجرمان خطرناک دیگر بخوابد.»

نزار زکا از روز هشتم دسامبر در اعتراض به دسترسی به حقوق اولیه دست به اعتصاب غذا (تر) در زندان اوین زد. جیسون پابلت در گفتگوی قبلی خود در تاریخ ۳۰ آذر ماه در خصوص درخواست های موکلش گفته بود: «اول از همه آقای زکا درخواست آزادی بدون قید و شرط خود را دارد و همین طور خواستار ملاقات با نماینده صلیب سرخ یا پزشک متخصص و ملاقات با مقامی از سفارت لبنان است. مسوولان به آقای زکا علیرغم درخواست‎های متعددش، تاکنون اجازه ملاقات با نماینده سفارت لبنان یا پزشک متخصص را نداده‌اند در حالیکه این‎ها از جمله حقوق او به شمار می‌آیند.» درخواست های که تاکنون عملی نشده اند.

جیسون پابلت گفت: «ما می دانیم مقامات دولت لبنان درخواست های فراوانی داشته اند اما همه درخواست‌ها تاکنون رد شده و مسوولان ایرانیان حتی با آنها صحبت نکرده‌اند. ما چاره ای نداریم جز اینکه توجهی جهانی را به این کیس معطوف کنیم. آقای زکا مجبور به اعتصاب غذا شده تا بلکه از این طریق به خواسته هایش توجهی شود.»

خبرگزاری دانشجویی ایسنا، روز ۱۴ دی ماه به نقل از منبع رسانه ای در سفارت لبنان خبر داده بود که دادگاه تجدید نظر آقای نزار زکا در روز ۱۸ دی ماه برگزار می شود. این منبع همچنین اعلام کرده که طبق مذاکرات امکان ملاقات همسر نزاز زکا هر دو هفته یکبار برای او به وجود آمده است با این حال جیسون پابلت گفت این اخبار درست نیست.

همین «منبع مطلع» در سفارت لبنان که نام و مقام او توسط خبرگزاری ایسنا ذکر نشده به «توافقنامه مبادله زندانیان بین ایران و لبنان» نیز اشاره کرد و گفت: «نزار زکا «تبعه لبنانی حدود ۱۶ ماه است که بازداشت شده، درخواست تجدیدنظر در ارتباط با حکم این فرد تنظیم شده» است و «ما امیدواریم با توجه به اینکه او بیش از یک سال و نیم است که در حبس به سر می‌برد، دادگاه تجدید نظر رأی به آزادی وی دهد» اما در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد «ما تلاش خواهیم کرد که از این توافقنامه استفاده کرده تا این فرد بتواند بقیه محکومیتش را در زندان‌های لبنان بگذراند.»

نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا) و دبیر کل «سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات- اجمع» است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسئولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار»به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۲۷۷ شهریور ماه بازداشت شد. با این حال خبر بازداشت او تا دو ماه پس از بازداشتش، رسانه‌ای نشد. یکسال پس از بازداشت آقای زکا، در شهریور ماه ۱۳۹۵ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام جاسوسی برای آمریکا محاکمه و به ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی ۴.۲ میلیون دلاری محکوم شد و به گفته جیسون پابلت وکیل نزار زاکا «دادگاه تجدید نظر آقای زکا قرار است در دی ماه برگزار شود.»

پس از بازداشت نزار زکا در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۴ تا دو ماه خبر این بازداشت رسانه ای نشد اما وقتی روزنامه لبنانی «اللواء» از دستگیری احتمالی نزار زکا در جریان سفرش به ایران گزارش داد و اطلاعیه‎‎ای از سوی وکیل مدافع سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره نامشخص بودن وضعیت زکا منتشر کرد، خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۴ از بازداشت تعدادی از اعضای آنچه آن را «شبکه نفوذی وابسته به دولت های آمریکا و انگلیس» خوانده بود، توسط سپاه پاسداران خبر داد و نام نزار زکا را از جمله دستگیر شده‎ها ذکر کرد. خبرگزاری سازمان صدا و سیما مدعی شد که آقای زکا «پیوند های عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی آمریکا دارد.»

آنتوان ابودیب، وکیل مدافع سازمان عربی فناوری اطلاعات و ارتباطات، در اوایل آبان ماه ۱۳۹۴ طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نزار زکا برای شرکت در یک همایش روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴به ایران رفته و یکی از سخنران‌های اصلی این همایش بوده است، اما در تاریخ ۲۷ شهریورماه پس از پایان این همایش، هتل محل اقامت خود را به قصد رفتن به فرودگاه ترک کرده اما هیچگاه به فرودگاه نرسیده، سوار هواپیما نشده و خبری از او در دست نیست.

«همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» از سوی دفتر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شده بود و نزار زکا از کشور لبنان نیز در کنار مهمانان دیگر یکی از پنل‎های این همایش تحت عنوان «زنان، امنیت و توسعه» سخنرانی داشت. در این همایش علاوه بر خانم شهین‎دخت مولاوردی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی هم حضور داشتند.

پیش از این همایش، آقای زکا بارها برای شرکت در سیمنار و کنفرانس در خصوص اینترت و فناوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود، از جمله در اسفند ماه ۱۳۹۳ نزار زکا به عنوان عضو هیات داوری «جایزه چالش نوآورانه» شرکت کرده بود، جایزه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات که مراسم اهدای آن در اسفند سال ۱۳۹۳ در تهران برگزار شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.