اخراج شش دانشجوی بهایی از دانشگاه آزاد رودهن

در تاریخ۱۱ دی ۱۳۹۵، شش تن از شهروند بهایی که در دانشگاه آزاد رودهن مشغول به تحصیل بودند به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی از دانشگاه اخراج شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، ثنا هوربخت، جهانگیر هدایتی و چهارتن از شهروندان بهایی دیگر که تمایلی به ذکر نام آنان در رسانه های اجتماعی نبود، به صورت همزمان از دانشگاه اخراج شدند.

این دانشجویان با دستکاری در سایت دانشجویی آنان و تحت عنوان انصراف از دانشگاه، از ادامه تحصیل منع شدند.

به گفته یک منبع مطلع این دانشجویان پس از پیگیری های بسیار دریافتند که اخراج آنان ارتباط مستقیم با ریاست حراست دانشگاه آزاد رودهن داشته است.
ثنا هوربخت یکی از دانشجویان محروم از تحصیل در سال ۱۳۹۴ پس از شرکت در کنکور سراسری و آزاد و نقص در پرونده در کنکور دانشگاه سراسری ، توانست وارد دانشگاه آزاد شود و در رشته مهندسی معماری تحصیل کند اما در تاریخ ۸ دی ماه متوجه می شود که سایت دانشگاه بر روی وی به همراه ۵ تن از دیگر شهروندان بهایی در این دانشگاه بسته شده و دیگر اجازه ورود به کاربری دانشجویی خود را ندارد.

جهانگیر هدایتی، دیگر دانشجوی محروم از تحصیل و از جمله دانشجوان منتخب علمی دانشگاه آزاد رودهن، نیز به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی اخراج شده است. وی دو هفته پیش از اخراج از سوی ریاست دانشگاه به عنوان یکی از دانشجویان منتخب علمی تقدیر شده بود و در مراسمی به این دانشجوی محروم از تحصیل لوح تقدیری اهدا شده بود.

جهانگیر هدایتی، دانشجوی ترم ۵ نرم افزار و کامپیوتر پیشتر در کنکور آزاد و سراسری با نقض در پرونده روبرو بود و به صورت آزاد و بدون کنکور در این دانشگاه ثبت نام کرده بود.

به گفته این منبع نزدیک، دیگر دانشجویان بهایی نیز در فرم ثبت نام دانشگاه عنوان اعتقاد به دیانت بهایی ذکر کرده بودند و تمامی آنان دسترسی خود را به کاربری دانشجویی از دست داده اند و گفته می شود؛ با وجود عدم دسترسی به کاربری از سوی افرادی که معلوم نیست چه کسانی هستند وارد سایت شده و عنوان انصراف از دانشگاه را ذکر کرده اند.

این منبع مطلع می گوید که ورود به سایت دانشجویی دانشگاه تنها از سوی مسئولین دانشگاه امکان پذیر می باشد.

دانشجویان محروم از تحصیل پس از این اتفاق با مراجعه به دفتر ریاست دانشگاه از عدم اطلاع وی درخصوص این اخراج آگاه شدند و به گفته ریاست این دانشگاه باید به دفتر رئیس حراست این دانشگاه مراجعه کنند. شش دانشجوی محروم از تحصیل پس از مراجعه به دفتر حراست گوشی آنان گرفته شده و رئیس حراست نیز تنها دو جمله ی ” شما دیگر به دانشگاه نیایید “و ” خودتان میدانید به چه دلیل اخراج شده اید” عنوان کرده است.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.

بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.