مرگ و مصدومیت نه کولبر در مناطق مرزی طی دو هفته اخیر

طی دو هفته اخیر، دستکم ده کولبر در مناطق مرزی غرب کشور در پی تیراندازی و تعقیب و گریز از سوی مأموران هنگ مرزی، مجروح شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیروهای مسلح در بخش مرزی، در پی یورش و شلیک به کاروان کولبران در دوهفته اخیر، موجب مرگ و مجروح شدن دستکم نه تن در مناطق سقز، بانه و پیرانشهر گشته‌اند.

موکریان گزارش کرد؛ کولبران روستاهای اطراف سقز که برای آوردن بار به مرز رفته بودند، در حالی روز جمعه ۲۳ دی‌ماه به علت بدی هوا بدون بار به داخل کشور برگشتند که نیروهای انتظامی برای دستگیری آنها در کمین بودند.

کولبرها به‌محض اطلاع از کمین مأمورها، فرار می‌کنند و نیروهای انتظامی برای دستگیری آنها وارد عمل می‌شوند.

در پی این تعقیب و گریز، ۴ نفر به داخل دره سقوط می‌کنند که در نتیجه آن یک نفر به اسم “آزاد قاسمی” اهل روستای “سپوره” منطقه تیلکو از توابع شهرستان سقز جانش را از دست می‌دهد و سه نفر در بیمارستان سقز به کما می‌روند.

دو کولبر نیز توسط نیروهای انتظامی دستگیرشده‌اند.

منابع محلی همچنین از مصدومیت پنج کولبر در پیرانشهر به دلیل شلیک نیروهای امنیتی خبر داده‌اند.

شامگاە روز سەشنبه ٢١ دی ماە نیز نیروهای امنیتی در مرز “تمرچین” شهرستان پیرانشهر بە روی کولبران آتش گشودند و پنج تن در نتیجه‌ی آن مصدوم شدند. 

هویت  کولبرد مصدوم، حاصل فرزند طاها، اسماعیل فرزند ابراهیم افشار (کمتر از ١٨ سال)، جعفر فرزند رحمان، بهنام فرزند شورش محمد رەش و مامە فرزند حمزە آتش‌برگ، است.

در تعریف عرفی، کولبران یا حمل‌کنندگان، افرادی هستند که اجناس و کالا‌ها را روی پشت و یا کول خود حمل می‌کنند. همچنین در مناطق کردنشین ایران کولبر کسی است که برای امرار معاش و رهایی از بیکاری در نقطه صفر مرزی با بستن بار بر پشت خود اقدام به انتقال کالا و عبور دادن آن از پاسگاه‌های مرزی می‌کند. آن‌ها در قبال این کار دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند. این کولبران فقط وسیله‌ای برای انتقال کالا هستند و برای این کار از نیروی جسمی خود مایه می‌گذارند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مشغول به کولبری هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.