گزارش‌ها از خشکسالی کم‌سابقه در مناطق ساحلی خوزستان

بنا به گزارش های اخیر از سواحل خوزستان٬ مسیل‌ها و رود‌خانه‌های فصلی و دائمی این منطقه خشک شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی جامعه دریای ایران٬ «خشکسالی و بارش بسیار کم باران» در این منطقه٬ منجر به افزایش «آلودگی‌های زیست محیطی نیز شده است.

بروز مشکلات در تأمین آب شرب و کشاورزی از دیگر عوارض گسترش این پدیده در مناطق ساحلی خوزستان اعلام شده است.

رودخانه «زهره» یکی از رودخانه‌های دائمی جنوب خوزستان است که «ماه‌هاست خشک شده و شناورهای زیادی در دو سوی ساحلی رودخانه به گل نشسته‌اند».

آن‌طور که این شبکه گزارش کرده٬ «دبی رودخانه کارون نیز در ماه‌های اخیر به علت خشکسالی٬ کاهش زیادی داشته است».

کوروش بهادری٬ مدیرکل هواشناسی خوزستان هم اعلام کرده که «برخی از تالاب و برکه‌های آب در مناطق ساحلی خوزستان کاملا خشک شده است».

آقای بهادری نسبت به تداوم خشکسالی در مناطق ساحلی خوزستان هشدار داده و شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم از ساکنان این مناطق خواسته در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

براساس گزارش وب‌سایت «مانا» در حال حاضر «بسیاری از روستاهای مناطق ساحلی خوزستان با تانکر آبرسانی می‌شود و سطح سفره های زیرزمینی نیز کاهش یافته است».

استان خوزستان ۵۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد و دامنه کم‌آبی این استان آن‌طور که مقام‌های مسئول می‌گویند به این مناطق نیز سرایت بیشتری کرده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان ۲۱ مهر ماه سال گذشته از خشک شدن ۴۰۰ هزار نخل منطقه اروندکنار آبادان در سال ۹۳ خبر داده بود.

از حدود سه میلیون نخل بارور در آبادان، حدود یک میلیون نخل در اروندکنار قرار دارد که گسترش کم‌آبی و خشک‌سالی در مناطق ساحلی خوزستان٬ این درختان را هم با خطر نابودی مواجه کرده است.

۳۰ اردیبهشت ماه سال ۹۴ هم احمد سیاحی٬ معاون امور عمرانی استانداری خوزستان اعلام کره بود که در حوضه رود کرخه آب برای کشاورزی وجود ندارد.

سیاحی با ابراز نگرانی از میزان ورودی آب رودخانه‌های استان خوزستان٬ افزوده بود که «برداشت آب و احداث سدها در بالا دست، رودخانه‌های ما را با بحران جدی رو به رو کرده است».

مشکلات زیست‌محیطی از جمله خشکسالی، توفان‌های گرد و غبار،‌ خشک شدن تالاب‌ها و عواملی از این دست در برخی از استان‌های ایران هم‌چون خوزستان منجر به کوچ اجباری گروهی از ساکنان این مناطق شده است.

هفتم اردیبهشت ماه سال گذشته عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری در امور آب، کشاورزی و محیط زیست اعلام کرده بود که با وضعیت کنونی مدیریت آب «۵۰ میلیون ایرانی ناچار به مهاجرت خواهند شد».

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.