ستاد حقوق بشر، بیانیه گزارشگر سازمان ملل را «غیر حرفه ای» دانست

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، روز دوشنبه چهارم بهمن، سخنان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران را «غیر‌حرفه‌ای» دانست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا٬ قوه قضائیه٬ محمد ‌جواد لاریجانی در نامه‌ای خطاب به رعد زید الحسین٬ کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از بیانیه عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، اظهار تاسف کرد.

خانم جهانگیر روز ۲۰ دی ماه در گزارشی با اشاره به وضعیت زندانیان عقیدتی در ایران که دست به اعتصاب غذای طولانی مدت زده‌اند٬ نسبت به خطر مرگ این افراد هشدار داده بود.

وی همچنین از بازداشت فعالان حقوق بشر در ایران که بر اساس «تعریف مبهمی گناهکار شناخته شده‌اند»٬ نیز «ابراز نگرانی جدی» کرده بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در گزارش خود از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواسته بود هر چه سریع ‌تر و بدون هیچ پیش شرطی تمامی زندانیانی که غیر قانونی بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

در مقابل، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، هم محتوای این بیانیه را «تماماً نادرست، ناموجّه و ناامید کننده» توصیف کرد.

او خطاب به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشت: «کمترین درجه انصاف حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که {خانم جهانگیر} هرگونه ادعایی را ابتداً به اطلاع دولت و مسئولین جمهوری اسلامی ایران» می‌ رساند.

وی افزود: این اقدام را «به هیچ‌وجه حرفه‌ای» نمی‌داند و «ادامه آن را بدون شک باعث تنازل اعتبار آن شورا از یک مرجع رسمی به یک نهاد سیاسی» می‌داند.

این مقام قوه قضائیه همچنین نوشت که «به خاطر احترامی» که برای رعد زید الحسین قائل است٬ پاسخ جمهوری اسلامی به بیانیه عاصمه جهانگیر را برای وی ارسال می‌کند.

متن کامل پاسخ ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به این بیانیه از سوی این ستاد و رسانه‌های وابسته به قوه قضائیه منتشر نشده است.

عاصمه جهانگیر ۶۴ سال دارد و متولد شهر لاهور در پاکستان است. او از فعالان قدیمی حقوق بشر در پاکستان و بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر این کشور به شمار می‌آید.

خانم جهانگیر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در آزادی ادیان و عقاید بود.

پیش از او، احمد شهید در سال ۲۰۱۱ (پنج سال پیش) به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران منصوب شد و در گزارش‌های متعدد، جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر در حوزه‌های مختلف محکوم کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، اخبار و مصادیق مربوط به نقض حقوق بشر در حوزه کاری خود را گردآوری و تنظیم می‌کند و آن را در اختیار سازمان ملل متحد می‌گذارد.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز بارها به گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض کرده و آنها را «سیاسی» و عاری از واقعیت خوانده است.

جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به این گزارش ها معترض است که هیچگاه اجازه سفر احمد شهید به ایران را نداد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.