اسارت صیادان ایرانی در دست دزدان دریایی ۲۲ ماهه شد

دریانوردان و صیادان ایرانی، پس از گدشت بیست و دو ماه همچنان در دست دزدان دریایی سومالی اسیر هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دریانوردان و صیادان ایرانی از بیست و دو ماه پیش در اسارت دزدان دریایی سومالی به سر می برند.

همسر جلال جمال‌الدین دهواری، ناخدای این لنج ماهیگیری به روزنامه شرق گفته است که دزدان برای رهایی گروگان‌هایشان ۲۰۰ هزار دلار مطالبه کرده‌اند.

یک ماه پیش از این، دزدان دریایی سومالیایی ویدیو و عکس‌هایی از این صیادان و ملوانان منتشر کرده‌اند که آنها با در دست گرفتن دست‌نوشته هایی از دولت ایران و جهانیان درخواست کمک دارند.

تاریخی که روی این دست‌نوشته ها نقش بسته مربوط به هفته آخر ماه دسامبر، اوایل دی‌ماه امسال است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دو روز پیش از این در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات این وزارتخانه برای رهایی صیادان ایرانی گرفتار، تاکید کرد که «کار آزادی این صیادان، کار دشواری است.»

به گفته قاسمی، «پرداختن رسانه‌ها کار را دشوار می‌کند و برخی مطالب ممکن است مثبت باشد و از جهاتی ضررهایی داشته باشد. در پروسه رهایی آنها ایجاد مشکل می‌کرد. این پروسه از سوی مراکز دیگر دنبال می‌شود و وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کند.»

این مقام مسئول وزارت خارجه ایران تاکید کرد: «اینها دزدان دریایی هستند و جایی که هیچ حاکمیتی نیست، این کار را دشوار می‌کند و در این گونه موارد متاسفانه چه برای ما و چه دیگر کشورها کار بسیار دشوار است.»

محمد باسط‌ درازهی، نماینده سراوان در مجلس دهم نیز به در گفت‌وگو با روزنامه شرق، در توضیح دلیل پرداخت نشدن مبلغ درخواستی دزدان از سوی وزارت خارجه گفته است: «فکر می‌کنم از عهده پرداخت این مبلغ برنمی‌آیند.»

بر اساس گزارشی که روزنامه اعتماد در آبان‌ماه امسال منتشر کرد، ۲۱ صیاد و دریانورد اهالی کنارک در استان سیستان و بلوچستان در بهمن‌ماه سال ۹۳ به قصد صیادی و دریانوردی به آب‌های دریای عمان رفتند، اما در مسیر بازگشت به کنارک در فروردین سال ۹۴ گرفتار دزدان دریایی سومالیایی شدند.

در آن گزارش تصریح شده بود که از آن ۲۱ نفر، چهار تن با کمک دولت سومالی موفق به فرار از دست دزدان شدند و یک تن از صیدان و خدمه لنج ماهیگیری به تنهایی توانست از دست دزدان دریایی بگریزد.

در این میانه ۱۶ تن از این صیادان و ملوانان همچنان گرفتار دزدان دریایی باقی ماندند، ۸ تن بر اثر شکنجه و گرسنگی و شرایط نگاهداری جان باختند، اما هشت تن دیگر همچنان در اسارات مانده‌اند.

همسر این دریانورد اسیر در دست دزدان دریایی سومالیایی گفته است، دزدان دریایی در ابتدا برای آزاد کردن گروگان‌های خود، چهار میلیارد تومان می‌خواستند. اما حال با جان باختن هشت تن از گروگان‌ها و همچنین طولانی شدن مدت اسارت، به گفته خانم صباحی، دزدان دریایی سومالیایی برای آزادی این افراد به مبلغ یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رضایت داده‌اند.

Post source : رادیو فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.