مرگ کولبری دیگر در ارتفاعات «سی‌چومان» پیرانشهر؛ او فقط ۱۹ سال داشت

ایلنا از مرگ یک کولبر نوزده ساله در ارتفاعات پیرانشهر بر اثر ریزش بهمن خبر داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سه شنبه دوازدهم دی ماه، درست سه روز بعد از گرفتار شدن ۱۶ کولبر در ارتفاعات سردشت و مرگ تعدادی از آنها، ریزش بهمن در ارتفاعات سی چومان پیرانشهر، به مرگ یک کولبر جوان می‌انجامد.

حادثه دوشنبه شب (یازدهم بهمن) رخ می‌دهد و سه کولبر در زیر برف در ارتفاعات مدفون می‌شوند. پس از این حادثه، نیروهای امداد و نجات اعزام می‌شوند؛ حتی کوهنوردان محلی به کمک می‌آیند؛ پس از ساعتها تلاش، صبح سه‌شنبه این سه کولبر از زیر آوار برف بیرون می‌آیند، اما یکی از این کولبران، به علت سرما زدگی زیاد، جان خود را از دست می‌دهد. دو مصدوم دیگر هم برای ادامه مداوا به بیمارستان منتقل می‌شوند.

سلیمان فراز مهر، رئیس جمعیت هلال احمر پیرانشهر، در مورد مرگ یکی از این کولبران گفته‌است: متاسفانه با توجه به اینکه این ۳ نفر کولبر گرفتار شده در کوهستان های پیرانشهر از هم فاصله داشتند در ساعتهای اولیه ی پیدایش آنها گزارش شد که هر سه نفر در سلامت کاملا هستند و با توجه به اعلام گزارشات لحظه به لحظه خبر سلامت هر ۳ نفر اعلام شد ولی متاسفانه پس از گذشت چند لحظه معلوم شد که دو نفر از آنها که در کنار هم قرار دارند در وضعیت مساعدی هستند اما نفر سوم به علت وضعیت جسمانی ضعیف خود موفق به همراهی آنها نشده و در نتیجه بر اثر شدت سرما در همان محل جان خود را از دست می‌دهد.

کولبر متوفی به نام امید خضریان آذر، اهل اشنویه، فقط ۱۹ سال داشته است و هویت مصدومان نیز این طور اعلام شده‌است: مهران درویش پور،اهل اشنویه، ۱۹ ساله و جعفر عبدال میرآباد،اهل روستای جلدیان، ۴۰ ساله.

این حادثه تنها سه روز پس از مدفون شدن ۱۶ کولبر در ارتفاعات سردشت رخ داده‌است. در حادثه سردشت، ۴ نفر از کولبران در دم جان خود را از دست می‌دهند و یکی دیگر از مصدومان نیز در بیمارستان فوت می‌کند.

کولبری در کردستان، از جمله مشاغل بسیار پرخطر محسوب می‌شود و هرساله تعداد زیادی از کارگران کولبر کردستان، که اکثریت قریب به اتفاق آنها کارگران ساختمانی و فصلی هستند و در فصل زمستان از جبر بیکاری به این شغل روی می‌آورند، جان خود را در اثر حوادث مختلف از دست می دهند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.