خشکی رودخانه زهره، منشأ گرد و غبار در استان خوزستان

پدیده گرد و غبار در استان خوزستان ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. نه تنها سلامت مردم همچنان در خطر است، بلکه گرد و غبار باعث شد که شنبه ۲۳ بهمن آب و برق در استان خوزستان قطع شود و زندگی روزانه مردم مختل گردد و حتی فعالیت‌های صنعتی از جمله استخراج و پالایش نفت هم برای مدتی متوقف شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به خبرگزاری دانشجویان ایران درباره منشأ گرد و غبار اخیر در استان خوزستان گفته است: «بیشتر منشاء گرد و غبار امسال در استان خوزستان، منطقه هندیجان در جنوب شرق اهواز بوده است. به دلیل خشکسالی حاکم بر جنوب خوزستان، این منطقه در صورت افزایش سرعت باد، به عنوان منشاء گرد و غبار عمل می‌کند.»

رودخانه زهره در شهر هندیجان خشک شده است. دولت آب آشامیدنی هندیجان را جیره‌بندی کرده و نه تنها کشاورزان این منطقه با بحران آب مواجه شده‌اند، بلکه مشخص شده که یکی از دلایل وقوع طئفان خاک در استان خوزستان، خشکی رودخانه هندیجان است.

پیش از این هم علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفته بود که منشأ اصلی ریزگردها، انتقال آب به فلات مرکزی ایران است: «پدیده ریزگردها ناشی از انتقال آب به فلات مرکزی است. متأسفانه اصرار زیادی بر انتقال آب به فلات مرکزی وجود دارد و کسی فریادرس مردم خوزستان نیست. انتظار داریم رییس جمهور در خصوص وضعیت خوزستان پاسخگو باشد.»

رادیو زمانه در این باره نوشته است؛ رودخانه زهره از شهرهای اردکان و سپیدان و ممسنی در استان فارس آغاز می‌شود، از کنار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به سوی بهبهان در استان خوزستان جاری می‌گردد و آنگاه سرانجام به هندیجان می‌رسد. در گچساران، رود خیرآباد هم با «زهره» همسفر می‌شود.

تا پیش از این بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم و و محور اهواز و ماهشهر کانون‌های داخلی تولید ریزگرد در استان خوزستان بود. این‌بار اما خشکی رودخانه زهره به بحران دامن زده است. ضیاءالدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به خبرگزاری دانشجوبان ایران گفته است تالاب‌های هورالعظیم و شادگان پرآب‌اند و این بار منشأ گرد و غبار در استان خوزستان نبوده‌اند.

به گفته ضیاءالدین شعاعی، ستاد ملی مقابله با پدید گرد و غبار طرح‌هایی تدوین کرده است، اما دولت نمی‌تواند بودجه این طرح‌ها را تأمین کند.

او به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: « چشم به راه اعتبارات دولت هستیم، در استان خوزستان حداقل باید روی ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کار کنیم اما اعتبارات کافی نیست، بنابراین به دولت پیشنهاد دادیم علی رغم کمبودهای مالی، اولویت‌هایی به این بحث قائل شوند.»

روزنامه ایران درباره ابعاد بحران گرد و خاک که استان خوزستان را فلج کرده بود نوشته بود: «آب و برق و تلفن همراه و اینترنت قطع شده و مدارس و دانشگاه و بازار و ادارات دولتی همگی تعطیل شدند، برخی جاده‌های ارتباطی نیز برای چندین ساعت مسدود و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مملو از بیماران تنفسی شدند، شهر رنگ و بوی مرگ به خود گرفته و در برخی مناطق مردم با گالن و دبه در جست‌و‌جوی آب هستند.»

هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان پیش‌بینی کرده که بر اساس گزارش‌های هواشناسی با بارش باران در استان خوزستان و با توجه به فرسایش خاک به دلیل خشکسالی، روستاهای اطراف رودخانه زهره با خطر سیلاب مواجه شوند.

در حال حاضر روستاهای چم کنار، چم کلگه، جیری، جبرآباد، ناصرآباد، کریم‌آباد، فیروزآباد، چم خلف عیسی، دهملأ بزرگ و کوچک از جمله روستاهای هندیجان هستند که دچار خشک‌سالی و بی‌آبی شدید شده‌اند و حالا در خطر سیلاب قرار دارند.

این مقام مسئول از فرمانداران خواسته به روستائیان هشدار دهند و تأسیساتی را که در این منطقه وجود دارد تخلیه کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.