انتقال باقر نمازی از زندان اوین به بیمارستان

باقر نمازی، شهروند ایرانی –آمریکایی ۸۰ ساله که در زندان اوین به سر می برد اخیرا در اثر مشکلات جسمی از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، خانواده باقر نمازی روز ۲۲ بهمن ماه (۱۱ فوریه) در صفحه فیسبوکی که برای آزادی او با عنوان “Free BaquerNamazi Champion for Children” راه اندازی کرده‌اند، خبر از انتقال او به بیمارستان داده‌اند و نوشته‌اند که به شدت نگران وضعیت سلامت اوهستند.

کمپین بین المللی در این باره نوشته است؛ در این نوشته کوتاه فیسبوکی مشخص نیست که باقر نمازی از چه بیماری یا بیماری‌هایی در رنج است و آیا همچنان در بیمارستان به سر می‌برد و یا به زندان بازگشته است. آقای نمازی ۸۰ سال سن دارد و از زمان بازداشت در روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ تاکنون به همراه فرزندش سیامک نمازی ابتدا در سلول‌های انفرادی و پس از آن در سلول‌های دو تا چهار نفره زندان اوین به سر می برد و هنوز به بند عمومی منتقل نشده اند.

باقر نمازی روز ۱۸ اکتبر محکوم به ۱۰ سال حبس به اتهام «همکاری با دول متخاصم» شد. او در حال حاضر در انتظار حکم دادگاه تجدید نظر به سر می‌برد و تاکنون با درخواست‌های وکیلش برای آزادی او با قرار وثیقه تا رای نهایی دادگاه مخالفت شده است.

باقر نمازی بهمن ماه ۱۳۹۴ از آمریکا به ایران آمد تا پیگیر وضعیت فرزندش سیامک نمازی باشد که در مهرماه همان سال از سوی ماموران دفتر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود اما او نیز در روز سوم اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت و روانه زندان اوین شد.

در ابتدا سیامک نمازی، فرزند باقر نمازی که او نیز شهروند ایرانی – آمریکایی و مدیر ایرانی– آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی «کرسنت» در امارات است، در ماه ژوئیه ۱۳۹۴ برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد اما پس از ورود به ایران ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، در اواسط ماه اکتبر (مهرماه ۱۳۹۴) بازداشت و روانه زندان اوین شد. چند ماه پس از بازداشت او پدرش نیز بازداشت شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۳۹۵ تقریبا یکسال پس از بازداشت آنها اعلام کرد که باقر و سیامک نمازی به همراه سه دو تابعیتی دیگر که در زندان اوین به سر می برند به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم (آمریکا) به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند. اما دادستان تهران در اظهاراتش هیچ اشاره‌ای به شعبه دادگاهی که آنها در آن محکوم شده‌اند و مستندات و مدارکی که منتهی به این اتهام شده، نکرد و تاکنون در سکوت باقی مانده است. با این حال همگی این زندانیان امیدوار به تغییر حکم در دادگاه تجدید نظر هستند.

به دنبال انتشار احکام باقر و سیامک نمازی، بابک نمازی (فرزند دیگر باقر نمازی که در آمریکا زندگی می کند) با انتشار بیانیه‌ای از طرف خانواده خود، از مقامات ایرانی خواست که باقرنمازی ۸۰ ساله را آزاد کنند و بیشتر از این سلامتی او را به خطر نیاندازند. او همچنین خواستار آزادی سیامک نمازی شد. او در این بیانیه آورده است:‌ «برخلاف نظرم، وظیفه دارم که سکوت خانواده‌مان را بشکنم. به پدر من عملا حکم مرگ داده اند، و عمل جنایت‌کارانه‌ای خواهد بود توسط من به عنوان تنها پسر آزاد خانواده، که برای زندگی و آزادی پدرم و همچنین برادرم نجنگم.»

در حالی باقر و سیامک نمازی به اتهام همکاری با دول متخاصم (آمریکا) متهم شده اند که طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی داند.و در دادگاهی به همراه فرزندش به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم بهه ۱۰۰۰ سال حبس محکوم شد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲ گفت باید «آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم.» او مجددا در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۲ گفت: «همه ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند باید توانند به راحتی به کشورشان رفت و آمد کنند و از رفت و آمد نکردن آنها هم ما ضرر می کنیم و هم آنها.» روحانی همچنین در پنج آذر ماه ۱۳۹۲۲۲ نیز مجددا با اظهار اینکه فضای کشور برای ورود امن است۷ گفت: «ما سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم، امیدواریم همه آنها بازگردند و کمک شان را از ما دریع نکنند.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران بار دیگر در تیرماه ۱۳۹۵ از لزوم بازگشت نخبگان تحصیلکرده مقیم خارج از کشور به ایران سخن گفت. او گفته بود: «طی ماه‌های گذشته ۲۰۰ نخبه که حدود ۵۰ نفر آنان در ۱۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند، به کشور بازگشته‌اند که این به معنای آن است که امید بار دیگر در کشور شکوفه زده است.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.