شناسایی ۷۹۹ دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تعداد ۷۹۹ دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم در سطح استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۱ نفر جذب تحصیل شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، بهروز امیدی، در کارگروه بانوان و خانواده، با اشاره به جمعیت ۱۸۵ هزار نفری دانش‌آموزان استان، اظهار داشت: امسال پوشش تحصیلی دوره ابتدایی در استان برابر با ۹۹٫۸ درصد بود اما مجموعه آموزش و پرورش استان برای رساندن این عدد به صددرصد تلاش می‌کند هر چند با وجود همه این تلاش‌ها باز هم شاهد بازماندن عده‌ای از تحصیل هستیم.

وی افزود: همه دانش‌آموزان در دوره ابتدایی باید به مدرسه بیایند و اگر خانواده‌ای از تحصیل فرزندشان در دوره ابتدایی ممانعت کنند در مواردی به دادگاه معرفی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در مجموعه آموزش و پرورش استان حدود ۲۵۰ مدرسه داریم که آمار دانش‌آموزان پایه اول تا ششم آن و از دو جنسیت زیر ۲۰ نفر است ولی مدرسه و کلاس‌های درس دایر هستند.

امیدی به تعداد دانش‌آموزان دختر بازمانده از تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم اشاره و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ تعداد ۷۹۹ دانش‌آموز دختر بازمانده از تحصیل در دوره‌های متوسطه اول و دوم در استان شناسایی شد که از این تعداد ۱۹۱ نفر به چرخه آموزش برگشتند، ۲۱۸ نفر ازدواج زودموقع داشتند و مابقی ترک تحصیل کرده بودند.

وی مسائل فرهنگی و فقرمالی را دلیلی برای ازدواج زودموقع دختران دانش‌آموز در استان برشمرد و بیان کرد: تعداد دانش‌آموزان دختر بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته در دوره‌های اول و دوم متوسطه برابر با یک هزار و ۶۶ نفر بود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری مدارس شبانه‌روزی را بهترین راهکار برای عدم ترک تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران دانست و خاطرنشان کرد: ۷۳ مدرسه شبانه‌روزی با ۷ هزار دانش‌آموز در استان وجود که بیشتر دانش‌آموزان آن‌ها ساکنان مناطق روستایی و دورافتاده استان هستند.

امیدی با اشاره به اعزام معلمان به مناطق صعب‌العبور استان، تصریح کرد: طرح روستا مرکزی یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان است به گونه‌ای که در این طرح روستایی به عنوان مرکز انتخاب شده و دیگر دانش‌آموزان با سرویسی که هزینه‌های آن توسط آموزش و پرورش و گاهی اوقات اولیا تامین می‌شود به این روستا اعزام می‌شوند.

وی تاکید کرد: علاوه بر امکاناتی که در سیستم رسمی آموزش و پرورش برای بازگرداندن بازماندگان از تحصیل وجود دارد طرح بن سوادآموزی که به هر بی‌سواد واقعی در صورت باسواد شدن یک میلیون تومان پرداخت می‌شود نیز راهی دیگر برای بازگرداندن افراد به تحصیل است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.