«اعتصاب غذای خشک» احمدرضا جلالی و بی‌پاسخی مسئولان به خواسته‌های او

احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک زندانی، از روز جمعه ششم اسفند ماه در اعتراض به بی توجهی به خواسته هایش اقدام به اعتصاب غذای خشک کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، همسر احمدرضا جلالی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که این پژوهشگر و پزشک مقیم سوئد و زندانی در تهران از روز جمعه ششم اسفند ماه در اعتراض به بی توجهی به خواسته هایش اعتصاب غذای تر خود را به «اعتصاب غذای خشک» تبدیل کردهاست.

ویدا مهران نیا اعلام کرد، قاضی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در یک تماس تلفنی به خانم زینب طاهری، وکیل احمدرضا جلالی، گفته است «تو حق نداری در روز دادگاه بیایی.» خانم مهران نیا گفت: «ما ۹ ماه سکوت کردیم و حرفی از بازداشت احمدرضا نزدیم چون فکر میکردیم او طبق گفته های خودشان آزاد خواهد شد اما دیگر این همه ناعدالتی بس است.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند هفت این زندان منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

خانم مهران نیا با اشاره به اینکه قاضی صلواتی، محمود علیزاده طباطبایی را به عنوان اولین وکیل پیشنهادی احمدرضا جلالی نپذیرفته است، گفت «وکیل بعدی که از سوی خانواده احمدرضا پیشنهاد شد خانم زینب طاهری بود که چهار ماه پیش او را به عنوان وکیل پذیرفتند اما این روزها که به زمان دادگاه آقای جلالی نزدیک میشویم قاضی صلواتی گفته است ایشان هم قابل قبول نیست و باید احمدرضا وکیل دیگری انتخاب کند. آیا این کارها معنی دیگری جز این دارد که احمدرضا بیگناه است، چیزی در پروندهاش وجود ندارد و میخواهند احمدرضا امکان دفاع از خودش را در دادگاه نداشتهباشد.»

ویدا مهران نیا با اظهار نگرانی از وضعیت همسرش گفت: «یک ماه پیش نامهای به حسن روحانی، رییس جمهور نوشتم و از او کمک خواستم. از او خواستم تا به حرمت جان یک شهروند به روند ناعادلانه پرونده احمدرضا جلالی و تهدید های قاضی صلواتی رسیدگی کند اما تاکنون هیچ جوابی نگرفتم. آیا این عدالت است؟ همین طور نامهای به محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نوشتم اما از هیچکدام پاسخی نگرفتهام.»

خانم مهران نیا درباره وضعیت همسرش احمدرضا جلالی گفت: «اگر طبق قانون متهمان میتوانند وکیل داشته باشند پس چرا دادگاه وکلای او را قبول نمیکند. احمدرضا جز اعتصاب غذا چارهای دیگری نداشته تا مگر به این شکل صدایش شنیده شود. پنجشنبه پنجم اسفند ماه خانوادهاش او را به شکل کابینی ملاقات کردهاند و گفتند که بسیار وزن کم کرده، از نظر روحی نیز در وضعیت بدی به سر میبرد، قلب درد و کلیه درد هم گرفتهاست.»

احمدرضا جلالی اواخر بهمن ماه سال جاری به دلایل نامشخص از بند هفت به بند ۲۰۹ زندان اوین که متعلق به سپاه پاسداران است و در تاریخ ۲۸ بهمن ماه به بند ۲۴۰ منتقل شد و تاکنون در‌ آنجا به سر میبرد.

این پژوهشگر پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ های علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده بود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.