اخراج یک دانشجوی بهایی خوزستانی از دانشگاه

مهسا شاعرزاده، شهروند بهایی ساکن شهرستان رامهرمز در استان خوزستان، به دلیل باورمند بودن به آئین بهایی از دانشگاه پیام نور این شهر اخراج گردید.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مهسا شاعرزاده، دانشجوی مقطع کارشناسی در رشته شیمی کاربردی با وجود اتمام آخرین امتحانات و گذراندن ٧٠ واحد از سوی اداره اطلاعات شهرستان رامهرمز احضار و تحت فشار قرار گرفت تا از ادامه تحصیل رسما انصراف بدهد.

یک منبع نزدیک به این شهروند بهایی به بهایی نیوز گفته است: “خانم شاعرزاده در اداره اطلاعات تحت فشار قرار گرفت و به او گفته اند که چون شما بهایی هستی و حق تحصیل ندارید باید از دانشگاه اخراج انصراف دهید و خانم شاعرزاده از این موضوع خودداری کرد.”

به گفته این منبع مطلع خانم شاعرزاده در نهایت در تاریخ ١١ اسفند ماه ۱۳۹۵ بدون هیچگونه مدرکی از دانشگاه اخراج شد.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه‌تنها باید از ثبت‌نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت‌نام و هنگام تحصیل نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود. محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

این درحالی‌است که که اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در ۱۰دسامبر ۱۹۴۸، حق تحصیل را برای همه انسان‌ها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند: «هر کس حق تحصیل دارد. دست‌کم تحصیل در مقطع ابتدایی و پایه باید رایگان باشد. تحصیل ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی‌وحرفه‌ای باید در دسترس عموم قرار گیرد و آموزش عالی باید یکسان و بر اساس استحقاق در دسترس همه باشد» (بند ۱ ماده‌ ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر)

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.