تجمع کولبران سیستانی در پی تعطیلی معبر مرزی؛ ۳۰۰۰ نفر بیکار شدند

در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تأمین مالی خرد و بیمه شدن کوله‌بران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کوله‌بران سیستانی به دنبال ادامه ۲ ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از تسنیم، در حالی چند روز از رونمایی کتاب برنامه تأمین مالی خرد و بیمه شدن کوله‌بران به‌وسیله وزیر کار می‌گذرد که دیروز بخشی از کوله‌بران سیستانی به دنبال ادامه ۲ ماه تعطیلی معبر مرزی «شاهگل»، مقابل فرمانداری زهک تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان خواستار بازگشایی این معبر مرزی با افغانستان شدند، معبری که به گفته برخی منابع خبری حدود ۶۰ روز از تعطیلی‌اش می‌گذرد و حدود ۳۰۰۰ نفر را بیکار کرده است.

تعطیلی این معبر و تعدادی از بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در شرایطی ماه‌هاست ادامه دارد که مطالبه این روزهای کوله‌بران شمال غرب کشور تأمین بیمه و به رسمیت شناختن شغل کوله‌بری است. آن‌ها تا حدودی در این زمینه موفق هم بوده‌اند، چراکه براساس اعلام نمایندگان مجلس قرار است «کوله‌بری» به‌عنوان یک شغل شناخته شود و کوله‌بران از نیمه دوم فروردین‌ماه ۹۶ بیمه تأمین اجتماعی شوند.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر در مجلس گفته که با موافقت وزیر کار، کوله‌بران از نیمه دوم فروردین‌ماه ۹۶ بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند؛ این بیمه شامل بیمه بیکاری، بیمه درمان، بیمه مستمری و دیه آن‌ها می‌شود.

مرزنشینان سیستان و بلوچستان اما فعلاً بیمه نمی‌خواهند، آن‌ها در این تجمع اعلام کردند که فقط به دنبال بازگشایی معبر مرزی هستند تا نانی سر سفره ببرند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.