انتقال معصومه ضیاء، طاهره ریاحی و مهسا رجعتی به بند ۲۴۱ زندان اوین (به‌روزرسانی شده)

معصومه ضیاء، طاهره ریاحی و مهسا رجعتی، سه تن از محبوسین بند نسوان زندان اوین، شب گذشته پنجم فروردین‌ماه، به بند ۲۴۱ این زندان (بند حفاظت اطلاعات قوه قضائیه) انتقال‌یافته‌اند.

یک منبع مطلع در این خصوص به خبرنگار تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: “امروز خانواده‌های این زندانیان برای ملاقات به زندان مراجعه کرده‌اند و از سوی مسئولین باخبر شده‌اند که آنان از شب گذشته در بند ۲۴۱ زندان اوین به سر می‌برند و ممنوع‌الملاقات هستند.”

معصومه ضیاء، فعال عرفان حلقه، طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار، و مهسا رجعتی، فعال مدنی، در ۲۲ اسفندماه ۹۵ پس از دو ماه بازجویی از سلول انفرادی ۲۰۹ به بند نسوان انتقال یافته بودند.

در آخرین هفته سال ۱۳۹۵، مسئولین قضایی علیرغم تعیین و تودیع وثیقه برای این بازداشت‌شدگان از آزادی آنان خودداری کردند.

معصومه ضیاء، از فعالان عرفان حلقه، روز جمعه ۱۷ دی‌ماه ۹۵، هنگام بازگشت از سفر خارج کشور در فرودگاه توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شد.

یک منبع مطلع پیش‌تر در خصوص آخرین پرونده خانم ضیا به تارنگار حقوق بشر در ایران گفته بود: “مسئولین دادسرای فرهنگ و  رسانه گفته اند که تصمیم‌گیری در مورد این پرونده در اختیار دادسرا و قوه قضاییه نیست، بلکه به دست دادستانی و ارگان‌های امنیتی است و دستورها باید از سوی این مقامات ابلاغ شود.”

معصومه ضیاء که پیش‌ازاین در جریان تجمع هوادارن گروه عرفان حلقه در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شده بود، در دادگاهی که در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه سال گذشته به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد، به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، به تحمل یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد؛ این حکم عیناً در دادگاه جدید نظر تأیید گشت.

معصومه ضیاء پیش‌تر نیز در ارتباط با شرکت در تجمع اعتراض‌آمیز زنان باهدف تغییر در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان، در میدان هفت تیر در تاریخ ۲۲ خرداد سال ۸۵ بازداشت و سپس به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود.

طاهره ریاحی، خبرنگار و دبیر سرویسی خبرگزاری برنا «وابسته به دولت» در تاریخ هفتم دی‌ماه از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی ۲۰۹ منتقل شد. اتهام او تبلیغ علیه نظام است و به گفته این منبع ازجمله مصادیق و مستندات این اتهام «سؤال های او درباره حساب‌های مالی رییس قوه قضاییه در یک نشست خبری و همچنین امضا بیانیه‌ای برای لزوم آزادی روزنامه‌نگاران زندانی بوده است.»

مهسا رجعتی، فعال مدنی نیز روز سیزدهم دی‌ماه در فرودگاه امام خمینی در زمانی که قصد خروج از کشور به مقصد کانادا را داشته توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.