شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک معتاد در ۹ ماهه اول سال ۹۵

Photo Credit To رادیو فردا

رییس اورژانس اجتماعی کشور از شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر طی ۹ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، حسین اسدبیگی که با خبرگزاری ایسنا گفت و گو کرده، خبر داده است که ۳۹۲ تن از این کودکان، دختر و بقیه پسر هستند. بنابراین گزارش، بیش از نیمی از این تعداد – ۳۸۴ نوزاد- معتاد به دنیا آمده‌اند. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به سن نوزادان و کودکان معتاد نشده است.

به گفته رئیس اورژانس اجتماعی، این کودکان یا از مادر معتاد متولد شده‌اند، یا در خانه به آنها مواد و یا داروهای ترک اعتیاد خورانده شده است.

«مصرف تصادفی مواد مخدر» از جمله مواردی است که از دلایل «مسمومیت به مواد مخدر» عنوان شده است. با این همه آقای اسدبیگی تاکید کرد که در عین حال که ممکن است مسمومیت با مشروبات الکلی در میان کودکان و نوزادان وجود داشته باشد، با این همه هنوز گزینه الکل در بررسی مسمومیت‌های این گروه لحاظ نشده است.

بنابراین گزارش چهار استان تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی بالاترین آمار مسمومیت نوزادان با مواد مخدر را دارند؛ در این میان در بررسی ۷۷ مورد مسمومیت در استان کرمانشاه، مشخص شده است که ۶۰ مورد از موزادان و کودکان، دچار مسمومیت با متادون (داروی ترک اعتیاد) بودند.

رییس اورژانس اجتماعی همچنین خبر داد که ۲۸۱ تن از این کودکان و نوزادان با دستور قضایی به بهزیستی ارجاع و تحویل داده شدند و ۴۵۰ مورد آنها به خانواده بازگردانده شدند و کفالت ۳۶ تن آنها نیز به علت عدم صلاحیت والدین به اقوام شان واگذار شد و ۱۳ مورد آنها نیز فوت شدند.

پیش از این، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران، از افزایش میزان اعتیاد در میان دختران انتقاد کرده و گفته بود ۹ درصد معتادان در ایران زن هستند.

وی افزوده بود که «تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به صنعتی و روانگردان‌ها به ویژه در میان دختران نگران‌ کننده است.»

در این میان، در گزارش رسانه های ایران، از بیکاری نیز به عنوان یکی از عوامل گسترش مصرف مواد مخدر در میان دختران و پسران نام برده می‌شود.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.