محروم کردن زنان از رقابت در ماراتن بین‌المللی تهران به بهانه غیرقابل‌کنترل بودن پوشش زنان غیر ایرانی

در فاصله دو روز تا شروع رقابت‌های «دوی بین المللی پارس» مسیر این مسابقات به بهانه غیر قابل کنترل بودن پوشش زنان غیرایرانی تغییر کرده؛ زنان شرکت کننده از رقابت در مسیر اصلی محروم‌ شدند و قرار است در بعد از ظهر جمعه و تنها در اطراف دریاچه آزادی بدوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، با وجود استقبال و ثبت نام زنان ایرانی و خارجی در ماراتن بین المللی تهران، جضور زنان، در روز جمعه ۱۸ فروردین در آخرین تغییرات برنامه مسابقات، با محدودیت‌ روبرو شد. حمید سعادت، مدیر روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، در گفتگو با روزنامه «وقایع اتفاقیه» دلیل این تغییرات و محدودیت‌ها برای زنان شرکت‌کننده را موضوع کنترل «پوشش زنان غیر ایرانی» عنوان کرده است: «ما برای برگزاری دوی ماراتن زنان محدودیت داریم. دویدن در مسافت ۴۲ کیلومتری شوخی‌بردار نیست. ما نمی‌توانیم به دونده‌های زن خارجی بگوییم که این ۴۲ کیلومتر را با مقنعه و لباس پوشیده بدو. ما در کشور اسلامی مسابقه برگزار می‌کنیم و باید همه ‌چیز را بتوانیم کنترل کنیم. مسابقات دوی ماراتن زنان را نمی‌توانیم با رعایت شرایط اسلامی برگزار کنیم.»

کمپین بین المللی حقوق بشر نوشته است؛ مدیر روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی در حالی به عدم امکان برگزاری ماراتن زنان با شرایط اسلامی اعتراف کرده و آن را دلیل محدودیت این مسابقات دانسته که جمله «حجاب مصونیت است نه محدودیت» یکی از معروف‌ترین ضرب المثل‌های طرفداران حجاب اجباری زنان در ایران بوده است.

همچنین مسیر اصلی این مسابقات که ابتدا «استادیوم آزادی، میدان آزادی و میدان فردوسی و بالعکس» اعلام شده بود، با مخالفت شورای تامین تهران تغییر کرد و دوندگان مسیر «استادیوم آزادی، دهکده المپیک و برعکس» را در حاشیه تهران می‌دوند.

روزنامه شرق نیز گزارش کرده که با وجود استقبال گسترده دختران و زنان ایرانی، از روز سه‌شنبه سایت مسابقات بسته شد و فقط ثبت ‌نام در بخش رقابت‌های مردان در جریان است.

رقابت‌ ماراتن با نام «دوی بین المللی پارس» و با شعار «در ایران می‌دوم» قرار است جمعه هیجدهم فروردین در تهران برگزار شود. در این مسابقات که متولی آن شرکتی هلندی است، ۲۵۰ ورزشکار خارجی از ۴۴ کشور جهان در کنار دوندگان ایرانی حضور دارند، رقابت‌های زنان که در مسافت ١٠ کیلومتر دور دریاچه مجموعه ورزشی آزادی برگزار می‌شود، حدود ٢٠٠ شرکت‌کننده دارد که از این تعداد ۵۶ نفر دوندگان خارجی نیز قرار است با پوشش اسلامی مسابقه بدهند.

نخستین دوی ماراتن بین‌المللی سال گذشته در تخت‌جمشید، با حضور ۲۰۰ دونده مرد برگزار شد و اسامی دو زن شرکت‌کننده در آخرین ساعات پیش از مسابقه حذف شد. معصومه ترابی، دونده زن ایرانی، در اعتراض به این اقدام فدراسیون که دو ساعت قبل از اینکه مسابقه شروع شود، نام او و یک دونده زن تهرانی را از لیست مسابقات حذف کرده بود، به تنهایی در مسیر مسابقه دوید.

محدودیت‌هایی مانند حجاب اجباری زنان ورزشکار ایرانی و حتی خارجی و ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی در ایران همواره با اعتراضات فعالان مدنی و فعالان زنان روبرو بوده است که آن را بخشی از سیاست‌های جمهوری اسلامی در خانه‌نشین کردن و حذف زنان از فضاهای عمومی تعبیر می‌کنند.

دهم فروردین ماه امسال (۱۳۹۶) چند بیلیاردباز زن‌ شرکت‌کننده در مسابقات بیلیارد آزاد چین به دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی» خوانده شد، به مدت یک سال از شرکت در هرگونه مسابقه ورزشی محروم شدند تا نخستین محرومیت زنان ورزشکار ایرانی در سال جدید به دلیل اتهام مبهم «عدم رعایت شئونات اسلامی» رقم بخورد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.