مولوی عبدالرحمان کوهی به دلیل مخالفت با اعزام سنی‌های ایران به سوریه بازداشت شده است

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان به دلیل مخالفت با اعزام شهروندان سنی به سوریه دستگیر شده که این دستگیری تا روز گذشته اعتراض گسترده شهروندان بلوچ را به همراه داشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مقامات قضائی می‌گویند مولوی عبدالرحمان کوهی در ماه‌های اخیر “همواره سخنان تندی علیه امنیت داخلی و خارجی حاکمیت نظام” ایراد داشته است.

در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده این روحانی سنی در آخرین سخنرانی خود پیش از دستگیری می‌گوید: «من از تریبون کوچک نماز جمعه از حق اهل سنت دفاع کردم. شما از طریق قانون حق خود را پیگیری کنید. اما راه مسلحانه خطاست. ما حق داریم انتقاد بکنیم و انتقاد حق قانونی ماست.»

این روحانی اهل سنت همچنین گفته بود که «هر عالم و مولوی که به سوریه برود او عالم و مولوی نیست، بلکه ظالم هست».

دستگیری این روحانی سبب اعتراض گروهی از مردم شهرهای سرباز، کلات، راسک، جکیگور، بیدلد و نصیرآباد شده است. برخی از روحانیان سنی ازجمله مولوی محمدامین آسکانی هشدار دادند که شاید نتوانند جلوی خشم و اعتراض مردم را بگیرند و مقامات سریع‌تر به درخواست مردم برای آزادی این روحانی سنی پاسخ بدهند. این روحانی با حضور در میان تجمع‌کنندگان گفت که مسئولیت عدم آزادی مولوی کوهی بر عهده مسئولان دولتی است.

وب‌سایت «کمپین فعالان بلوچ» همچنین خبر داد که برخی از روحانیون معترض به بازداشت مولوی فضل الرحمن کوهی ازجمله مولوی امین آسکانی، معاون وی و مولوی عبدالجلیل نعمانی، مدیر مدرسه تعلیم القران شهر سرباز، «تهدید به احضار» شده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.