تجمع بازنشستگان رنگین نخ برای معوقات پرداخت‌نشده مقابل فرمانداری سمنان

صبح امروز ۲۷ فروردین‌ماه شماری از بازنشستگان کارخانه «رنگین نخ» سمنان در اعتراض به بلاتکلیفی چندین‌ساله دریافت مطالبات سنواتی و مزدی، مقابل فرمانداری و استانداری سمنان تجمع کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آن‌ها گفته‌اند: نزدیک به ۴۹ نفر از کارگران بازنشسته هستیم که هنوز بابت معوقات مزدی دوران اشتغال و نیز سنوات پایان خدمت طلبکاریم.

گفته می‌شود مراجعه این کارگران از زمان بازنشستگی در شهریورماه سال ۹۳ تا کنون بی‌نتیجه بوده است. برای همین امروز گروهی از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند برای پیگیری مطالباتشان تجمع کنند.

یکی از این معترضان به خبرگزاری ایلنا گفته است که کارخانه رنگین نخ سمنان در حال حاضر تعطیل شده اما تا پیش از این حدود ۵۵ کارگر رسمی و ۲۰ کارگر قراردادی در بخش‌های مختلف آن مشغول به کار بودند.

این کارگر سابق رنگین نخ سمنان همچنین گفته است: به غیر از جمع کارگران معترضی که هنوز معطل دریافت سنوات پایان خدمت هستند، سایر کارگران باسابقه این واحد صنعتی به دلیل «مشکلات بیمه» هنوز امکان بازنشستگی پیدا نکرده‌اند.

به گفته او کارگران بازنشسته «رنگین نخ» علی‌رغم دریافت‌نکردن سنوات، حدود ۶ ماه مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به زمان اشتغالشان می‌شود.

این کارگر بازنشسته با یادآوری این‌که پیش از بازنشستگی «به مدت یک سال از سوی کارفرما اخراج شده بودند»، تصریح کرد: کارفرما در زمان قطع همکاری با ما مرتبا وعده پرداخت مطالبات را می‌داد اما بعدا به بهانه‌های مختلف، از جمله مشکلات مالی، از پرداخت مطالبات کارگران طفره رفت.

این کارگر درباره روند پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود و سایر همکارانش می‌گوید: بعد از بدقولی کارفرما‌ همه کارگران به صورت مجزا به اداره کار سمنان شکایت کردند و اداره کار حکم به پرداخت مطالبات ما داد اما کارفرما تمکین نکرد و پرونده برای اجرای احکام به سایر مراجع قضایی منتقل شد.

به گفته او بعداز کش‌وقوس‌های فراوان تعداد کمی از کارگران توانستند بخشی حداقلی از مطالبات خود را دریافت کنند اما بیش‌تر کارگران باقی‌مانده، که هر کدام مبالغ زیادی از کارفرما طلب دارند، طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

این کارگر بازنشسته «رنگین نخ» سمنان می‌گوید که پس از پیگیری‌های حقوقی سرانجام توانستند حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبشان بگیرند اما پیش از کارگران، یکی از بانک‌های دولتی برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده‌ بود و در نتیجه پیگیری کارگران تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

به گفته او بدهی این کارخانه به بانک مذکور حدود ۲میلیارد تومان است. در حالی که ارزش ریالی اموال به‌جامانده از این کارخانه حدود ۷۵۰میلیون تومان می‌شود.

او در باره جزئیات مطالبات کارگران بازنشسته و اخراجی این کارخانه گفته است که بر اساس سوابق کاری میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان حدود ۴۰میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.