مرگ یک کولبر در ارتفاعات اورامان و گردنه تته

بامداد امروز یک کولبر بر اثر پرت‌شدن از کوه در ارتفاعات اورامان و گردنه تته و برخورد سر با صخره‌ها جان خود را از دست داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه «نظیر اداک»، کولبر ۴۵ساله اهل روستای ژیوار از توابع شهرستان سروآباد، در بازگشت و هنگام پایین‌آمدن از کوه بر روی یخ‌ها سر خورده و پس از سقوط و برخورد با صخره جان باخت.

صباح محمدی، بخشدار اورامان، به ایرنا گفت: این کولبر همراه دوستان خود در حین بازگشت در مسیر حوزه استحفاظی شهرستان پاوه، نرسیده به ارتفاعات گه ناوه در منطقه اورامانات از راه اصلی منحرف شده و به دره سقوط می‌کند.

خبرگزاری اورامانات گفته است که به گفته اهالی روستا به دلیل بیکاری و نداری و عائله‌مندی مانند سایر هم‌کیشانش تن به کولبری در شرایط سخت و راه‌های صعب‌العبور ارتفاعات هورامان داده بود.

هرازگاهی اتفاقات و حوادثی ناگوار از این دست در این منطقه از ایران رخ می‌دهد. از جمله در روزهای گذشته یکی از کولبران اهل روستای بیساران دچار سانحه قلبی و افت فشار شد که جوانان هورامان او را نجات دادند.

بیش‌تر کولبران کارگران فصلی هستند و به دلیل بیکاری به کولبری روی می‌آورند.

همواره این پرسش وجود دارد که چرا باید وضعیت اشتغال و کار به گونه‌ای باشد که عده‌ای از شهروندان مجبور شوند جان خود را در معرض خطر قرار داده و برای تامین حداقل هزینه‌های زندگی خود به دل کوه و ارتفاعات پرخطر بزنند.

کارگران کولبر بدون داشتن تشکلات کارگری و بی‌بهره از هر گونه بیمه‌های بیکاری از مظلوم‌ترین بخش طبقه کارگر ایران هستند که همانند اکثریت کارگران ایران دچار بی‌توجهی شده‌اند. کارگرانی که از سر گرسنگی ناچارند سلامت و زندگی خود را به خطر بیندازند.

جمهوری اسلامی در برطرف‌کردن مشکلات و معضلات اهالی کردستان هیچ عزم جدی نداشته است و مردم این منطقه همواره با مشکلات و معضلات فراوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.