وزیر کار: «با ایجاد یک میلیون شغل در سال هم نرخ بیکاری تغییر نمی‌کند»

روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه در جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی موضوع بیکاری یک نماینده مجلس با استناد به گزارش وزیر کار اعلام کرد که اگر هر سال حتی یک میلیون شغل ایجاد شود تا سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری کاهش نخواهد یافت.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی برای بررسی وضعیت اشتغال گفت: «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد».

این نماینده در ادامه افزود: «طبق گزارش آقای ربیعی، در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰، باید ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل داشته باشیم که الان ۲۲ میلیون و ۵۰۰ شغل داریم. وزیر تعاون معتقد بود که اگر هر سال ۱ میلیون شغل ایجاد کنیم تا سال ۱۴۰۰ همین نرخ بیکاری ادامه خواهد داشت و کاهش نخواهد یافت».

پیش‌ازاین مرکز آمار نیز از افزایش شمار بیکاران و کاهش مشاغل صنعتی طی یک‌سال گذشته خبر داده بود. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری به ۱۲.۴ درصد رسیده و همزمان با آن سهم مشاغل صنعتی نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

اسحاق جهانگیری، معاون روحانی، اوایل فروردین اعلام کرد علاوه بر میلیون‌ها بیکار، سالانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز وارد بازار کار می‌شوند. او افزود دولت در بهترین حالت بتواند برای ۶۰۰ هزار تن از این افراد شغل ایجاد کند و سایرین بیکار می‌مانند.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود ایران را شانزدهمین کشور به لحاظ نرخ بیکاری بالا دانسته است.

دولت حسن روحانی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را ۱۱ درصد همراه با ایجاد ۶۷۰ هزار فرصت شغلی اعلام کرده است. کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی اعلام شده را «غیرواقعی» و «متکی به افزایش صادرات و قیمت نفت» می‌دانند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.