گزارشی از وضعیت ماهر کعبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اردبیل در ششمین سال حبس

ماهر کعبی، فعال مدنی، با حکم ده سال حبس، هم‌اکنون ششمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی اردبیل سپری می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ماهر کعبی، فعال مدنی و دانشجوی کاردانی رشته عمران، با اتهامات «عضویت در سازمان آزادی‌بخش اهواز»، «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با شبکه‌های معاند»، «ارسال اخبار کذب به منظور سیاه نمایی وجهه جمهوری اسلامی در سطح بین الملل» و «تحریک شهروندان جهت اقدام علیه نظام» به ده سال حبس محکوم و در حال حاضر در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل نگهداری می شود

ماهر کعبی در ۱۸ بهمن ماه سال ۹۰ در حالی که فقط نوزده سال داشت، پس از مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های خارجی، از سوی ماموران امنیتی اداره اطلاعات بازداشت و به سلول‌های انفرادی این نهاد منتقل شد.

این فعال مدنی اهل شوش، پیش از دستگیری در سال ۱۳۹۰، در خصوص اعتراضات مردمی و سرکوب و بازداشت آنان، اخبار مهمی را تهیه و در اختیار رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری می‌گذاشت؛ از جمله تهیه گزارش جامعی از بازداشت محمد کعبی و همسر باردار وی خدیجه کعبی که پس از بازداشت و تحت شکنجه جنینش سقط شده بود.

وی در تمام طول مدت بازجویی تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روانی قرار گرفت که منجر به آسیب‌های جسمی و روانی زیادی از جمله شکستن دندان‌هایش شد.

ماهر کعبی، پس از سه ماه بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به بند ۳ زندان دزفول در بین زندانیان عادی و معتاد انتقال یافت؛ این زندانی سیاسی به مدت ۹ ماه از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم بود.

وی در دادگاهی کوتاه و بدون داشتن حق وکیل با اتهامات «عضویت در سازمان آزادی‌بخش اهواز»، «تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با شبکه‌های معاند»، «ارسال اخبار کذب به منظور سیاه نمایی وجهه جمهوری اسلامی در سطح بین الملل» و «تحریک شهروندان جهت اقدام علیه نظام» به ده سال حبس در تبعید محکوم و در تاریخ ۹ شهریور ماه ۱۳۹۲ به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

ماهر کعبی، هم اکنون در بند هفت زندان مرکزی اردبیل دوران محکومیت ده ساله خود را در تبعید سپری می کند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.