اجرای حکم اعدام دست‌کم هفت زندانی در زندان رجایی شهر کرج

بامداد روز جاری، حکم اعدام دست‌کم ۷ زندانی، با اتهام «قتل»، شامل دو زن و پنج مرد، در زندان رجایی شهر کرج اجرا شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه، دست‌کم هفت زندانی که با اتهام «قتل» به قصاص محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج، اعدام شدند و حکم اعدام «مهدی بهلولی»، کودک-متهم که جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود برای چندمین بار به تعویق افتاد.

هویت احراز شده پنج تن از زندانیان اعدام شده در پی می‌آید:

۱-       محمد جگرکی

۲-       علی جعفری

۳-       آرش (محمود) بیات

۴-       علی مالکی

۵-       شایان شاد دل

هویت دو تن از اعدام‌شدگان که زن هستند نامعلوم است.

پیش‌تر ۱۴ زندانی جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند که از این تعداد «مجید آقا رحیمی» و «مهدی بهلولی» به بندهای مربوطه بازگردانده شدند اما از سرنوشت مازیار علایی بخش، مهدی رشیدیان، محرم عبدی و محمد باقر عظیمی اطلاعی در دست نیست.

مهدی بهلولی کودک –متهمی است که در هنگام بازداشت ۱۷ سال داشت او  ۱۵ سال اخیر را با حکم اعدام در زندان سپری کرده است

بهلولی چندین بار جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده است اما با فشار سازمان‌های حقوق بشری و رسانه‌ها مجدداً به بند بازگردانده شده است.

این زندانی در هفته گذشته نیز جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بود.

بهلولی به علت قتل با چاقو محاکمه شده و در زمان ارتکاب جرم کمتر از هیجده سال سن داشته است.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن «ناعادلانه خواندن دادگاه وی بدون حضور وکیل» و اشاره به اینکه اعتراف به قتل در حین بازجویی در پلیس آگاهی و زیر شکنجه بوده است، خواستار توقف بلادرنگ این احکام شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر بارها از صدور حکم اعدام در ایران برای افرادی که زیر سن قانونی مرتکب قتل می‌شوند، انتقاد کرده است. ایران این انتقادها را رد می‌کند.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.