گزارش آرتیکل ۱۹: «در دولت روحانی برخلاف ادعاهایش مسدود شدن وب‌سایت ها ادامه داشته است»

سازمان آرتیکل در آخرین گزارش خود اعلام کرده که مسدود شدن هزاران وب‌سایت و بازداشت به دلیل فعالیت‌های اینترنتی در طول دولت روحانی ادامه داشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در گزارش آرتیکل ۱۹ که با عنوان «محدودیت اینترنت: آزادی‌های آنلاین پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶» منتشر شده، آمده است: درحالی‌که دولت حسن روحانی ادعا می‌کند که گام‌های بلندی به سوی آزادی اینترنت برداشته است، اما از تحقق دستاوردهای اصلی آن جلوگیری شده و این دستاوردها فقط شامل نرم‌افزارهای خاصی بوده است. مسدود شدن هزاران وب‌سایت در طول دولت او ادامه داشته است، بازداشت‌های زیاد و تلاش‌هایی برای متمرکز کردن اطلاعات کاربران انجام شده و این کار در راستای در دسترس قرار گرفتن این اطلاعات انجام شده است.

همچنین تلاش‌هایی مثل فیلترینگ هوشمند، سانسور هدفمند و مواردی مانند پایان دادن به فیلترینگ اینترنت در منشور حقوق شهروندی ناموفق و بی‌اساس بوده‌اند و درنهایت باعث شده‌اند در جهان واقعی اتفاقاتی بیفتد که ادامه سرکوب، جلوگیری از آزادی بیان، به خطر انداختن امنیت کاربران و ممانعت از دسترسی به اطلاعات آنلاین را راحت‌تر می‌کند. کار قوه قضاییه و سپاه پاسداران در ارعاب، بازداشت، نظارت و سانسور نیز با قدرت بیشتری ادامه پیدا کرده است.

آرتیکل ۱۹ موسسه‌ای غیردولتی است که در سال ۱۹۸۷ در کشور انگلستان تا سیس شده و هدف و نام خود را برمبنای اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار داده است. این اصل عنوان می‌کند که «هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن است که کسی از داشتن عقاید خود بیم و نگرانی نداشته باشد و در کسب و دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.