سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی رهبران جامعه بهایی ایران شد

همزمان با آغاز نهمین سالگرد بازداشت رهبران جامعه بهایی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه ای به ادامه بازداشت «ناعادلانه» و «غیرقانونی» آنها در ایران اعتراض کرد و خواستار آزادی همه زندانیان عقیدتی شد. از سویی دیگر هزاران ایرانی با هشتگ #همراه_بهاییان همراهی خود را با آنها ابراز کردند بطوریکه یکشنبه شب با شانزده هزار توئیت این هشتگ ترند ایران شد

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از صدای آمریکا، در نسخه ای از این اطلاعیه که روی صفحه فیس بوک وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته، آمده است: «نه سال پیش، هفت رهبر جامعه بهاییان ایران دستگیر و به دلیل فعالیتهایشان در زمینه اعتقادشان به دینشان و به جای آوردن فرائض دینی شان، به جاسوسی، توهین به مقدسات دینی، و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شدند.»

اعضای گروه هفت نفره موسوم به «یاران ایران» که فعالیت اداری جامعه بهاییان ایران را انجام می داد، اردیبهشت ۱۳۸۷ بازداشت شدند. فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم اعضای این گروه هستند که در غیاب «محفل روحانی ملی»،‌ عهده دار امور اداری جامعه بهاییان بودند. ایران پیشتر فعالیت این محفل را نیز تعطیل کرده بود.

ایران در جلساتی غیرعلنی و در دادگاه انقلاب این افراد را به بیست سال زندان محکوم کرده است.

تاکنون دبیر کل سازمان ملل و نهادهای بین الملل و وزارت خارجه آمریکا به این بازداشت و مجازات اعتراض کرده اند.

روز یکشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با «ناعادلانه» دانستن محاکمه رهبران جامعه بهایی ایران، آنچه بر آنها گذشته را نشانه ای از ادامه بی توجهی و نقض حقوق بشر و آزادیهای بنیادین توسط ایران دانست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد: ما حبس ادامه دار آنها، و همچنین گزارشها در مورد آزار آنها در دوران حبس، را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم تا آنها را به همراه همه دیگر زندانیان عقیدتی، فورا آزاد کند.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: حکومت ایران باید محروم کردن مردمش را از حقوق بشر و آزادیهای بنیادینشان، از جمله آزادی دینی و عقیدتی، متوقف کند. ما از حکومت ایران می خواهیم تا به قوانین خود عمل کند و به تعهدات بین المللی خود عمل کند و آزادیهای بیان، اندیشه، مذهب یا عقیده، اجتماعات، تجمع و گردهمایی مسالمت آمیز را برای همه ایرانیان تضمین کند.

توفان توئیتری در «همراهی» با بهائیان

همزمان با سالگرد بازداشت رهبران جامعه بهاییان ایران، هزاران ایرانی با هشتگ #همراه_بهاییان همراهی خود را با آنها ابراز کردند بطوریکه یکشنبه شب با شانزده هزار توئیت این هشتگ ترند ایران شد.

برخی کاربران توئیتر با این اقلیت مذهبی در ایران همدردی کردند، برخی رفتار مقام های جمهوری اسلامی با آنها را شرم آور دانستند و برخی از بهاییان نیز با ذکر خاطراتی از رفتارهای حدود چهل سال اخیر گفتند.

افزایش فشار بر بهائیان ایران در یکسال گذشته

در حالیکه هیچکدام از شش نامزد انتخابات ایران اشاره ای به حقوق شهروندان بهایی در ایران نداشتند، مجموعه خبرهای مربوط به پیروان این آئین نشان می دهد در یکسال گذشته فشار بر آنها افزوده شده است.

جمهوری اسلامی ایران پیروان آئین بهاییت را کافر می داند و حتی رهبر جمهوری اسلامی ایران در یکی از فتواهای خود گفته بود «پیروان فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند».

با این حال برخی مراجع همچون آیت الله حسینعلی منتظری معتقدند بهائیان ایران به واسطه اینکه مالیات پرداخت می کنند،‌ حق شهروندی برابر با سایر مردم دارند.

مردادماه گذشته،‌ وزارت خارجه آمریکا خلاصه ای از جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت آزادی مذهبی در کشورهای مختلف جهان در سال گذشته میلادی را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. در بخشی از این گزارش به ایران به عنوان کشوری که به محدودیت اقلیت های مذهبی در کشور ادامه می دهد، اشاره شده است.

در بخشی از گزارش دولت آمریکا به جزئیاتی از مرکز اسناد حقوق بشر ایران که یک نهاد حقوق بشری است، اشاره شده و نقل شده تا پایان سال گذشته میلادی، دست‌کم ۳۸۰ نفر از اقلیت‌های مذهبی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران زندانی بوده‌اند. در مورد دین و اعتقاد مذهبی این افراد گفته شده، حدود ۲۵۰ نفر سنی، ۸۲ نفر بهایی، ۲۶ نفر نوکیشان مسیحی و ۱۶ نفر صوفی و دو نفر نیز زرتشتی هستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.